Lapis Surabaya

 

Foto Cathy Van de Moortele

Toen ik op mijn Koken en Hoge Hakken facebookpagina de vraag stelde, wat jullie graag hadden dat ik eens zou maken, was een van de vragen: Lapis Surabaya. Geen idee wat het was, dus ik moest Google raadplegen. Deze opdracht zag ik meteen zitten en dankzij onze kippen, heb ik altijd genoeg eieren in huis. Je hebt namelijk best veel eierdooiers nodig voor deze biscuit. De eiwitten vries ik in (schrijf op het doosje hoeveel eiwitten er in zitten - je kan ze later ontdooien om er meringue of pavlova van te maken), dus geen verlies. Een ideale cake voor als je nog eens eierdooiers over hebt van een ander recept.
Lapis Surabaya wordt normaal in vierkante bakvormen gebakken, maar die had ik niet. Ik heb dan gekozen voor mijn kleinste ronde bakvormen (waar ik er 5 gelijke van heb), met een diameter van 15x2cm. Superleuk om te maken en het ziet er toch wel schattig uit ook? Snij de cake in dunne plakken en snij daar dan weer vierkantjes van. Een lekker hapje voor bij de koffie.

Wat hebben we nodig:

  • 125 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 10 eierdooiers
  • het merg van 1/2 vanillestokje
  • 100 gr fijne griessuiker
  • 50 gr patisseriebloem
  • snuifje zout (2 gr)
  • 7 gr pure cacao 
  • 5 gr water
  • 2 eetlepels aardbeiconfituur, losgeroerd

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 175°C (boven-onderwarmte).
  • Vet 3 kleine bakvormen met een diameter van 15x2cm lichtjes in met bakspray en leg er bakpapiertjes in. Vet ook de bakpapiertjes in.
  • Klop de boter wit met de K-klopper in de Kenwood. Neem hier je tijd voor. De boter moet echt heel zalvig worden.
  • Doe de geklopte boter in een kommetje.
  • Doe de eierdooiers in de kom met het vanillemerg en klop ze goed los en dik met de draadklopper. 
  • Voeg de suiker in 3x toe en klopt telkens enkele minuten goed op, tot je uiteindelijk een dikke, lichtgekleurde massa bekomt.
  • Zeef de bloem met het zout boven de eiermassa en klop hem er kort door. Schraap de boordjes naar beneden en klop een laatste maal.
  • Weeg het beslag af in een propere kom. Schep 1/3 van het beslag terug in de Kenwood kom.
  • Los de cacao op in het water, tot je een papje hebt. Gebruik niet meer water dan nodig.
  • Voeg de cacaopasta toe aan het beslag in de kom en klop goed door elkaar.
  • Verdeel de twee andere delen over 2 vormen en spatel het chocoladebeslag in de 3e vorm.
  • Egaliseer het beslag met een klein spateltje.
  • Tik de vormen een paar keer hard op je werkblad, om luchtbellen eruit te halen en om het beslag mooi te verspreiden.
  • Bak de biscuits 28 min op 175°C.
  • Laat de vormen enkele minuten afkoelen op een rooster.
  • Ga met een spateltje langs de biscuitranden, zodat ze mooi loskomen.
  • Draai de vormen om op je rooster. Verwijder het bakpapier.
  • Leg 1 vanillebiscuit op een bordje, met het gele kruim naar boven.
  • Bestrijk de biscuit met een eetlepel confituur en trek die glad met een paletmes.
  • Leg de chocoladebiscuit op de eerste biscuit, met het zachte kruim naar boven.
  • Bestrijk ook deze laag met een eetlepel confituur en trek die glad met een paletmes.
  • Leg de derde biscuit op de chocoladebiscuit, deze keer met het gele kruim naar beneden, zodat je een mooie toplaag hebt.
  • Leg je taartrooster op de biscuits en druk goed aan, zodat alle lagen mooi aan elkaar vastzitten.
  • Draai de biscuits om en leg je taartrooster erop en druk nogmaals goed aan.
  • Draai de biscuits weer om. 
  • Zet de biscuits op een snijplank. Met een scherp mesje, snij je rondom rond voorzichtig een klein boordje weg, zodat je mooi de binnenkant ziet. Zo zie je meteen de laagjes.
  • Geniet van je Lapis Surabaya!

TIP:

Heb je geen vanillemerg in huis? Gebruik dan 1/2 koffielepel vanille extract
Ik heb nooit vanillestokken in huis, maar maak wel vaak gebruik van Madagascar vanillepoeder en vanillepasta.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties