Kip fajitas

Foto Cathy Van de Moortele

Mijn eerste chicken fajitas (zeg: fa-gie-tas) at ik in Portland, Oregon, toen ik daar werkte als au pair. Mijn gastgezin had er geen idee van, dat ik niet bekend was met de Mexicaanse keuken, maar het was helemaal nieuw voor mij: enchilada's, baked beans, fajitas, taco's, salsa en guacamole, het ene gerecht klonk nog exotischer dan het andere. Voornamelijk de fajitas vielen heel erg in de smaak en ik maak ze dan ook nog altijd. Wie houdt er nu niet van gebakken uien met paprika's?

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 2 uien, gepeld, gehalveerd en in repen gesneden
  • 1 rode paprika, schoongemaakt en in repen gesneden
  • 1 groene paprika, schoongemaakt en in repen gesneden
  • peper van de molen
  • zout
  • 1 kipfilet
  • 1 eetlepel Mexicaanse kruiden
  • verse koriander (of platte peterselie als je geen fan bent van koriander), gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Laat een flinke scheut olijfolie goed warm worden in een gietijzeren (of inox, geen antikleefpan) pan.
  • Strooi de repen ui in de pan en laat ze mooi kleuren. Schep ze regelmatig om, zodat ze gelijkmatig kleuren en zachter worden.
  • Voeg de paprikarepen toen en laat ze meebakken tot ze wat kleur krijgen.
  • Kruid met peper en zout en zet het vuur wat zachter. Laat de groenten verder garen tot ze zacht zijn.
  • Schep de groenten uit de pan en hou ze warm.
  • Snij de kipfilet in reepjes en meng ze met de Mexicaanse kruiden en een flinke lepel olijfolie.
  • Verdeel de kip in de pan en bak ze tot ze mooi gekleurd is. Gezien we fijne reepjes gebruiken, zal dit niet lang duren. Laat de kip niet te lang bakken zodat ze niet uitdroogt.
  • Voeg de groentjes weer toe en warm nog even goed door.
  • Werk af met de koriander.

TIP:

Serveer deze vulling op tortilla's. Voeg gerust geraspte cheddar kaas, zure room, jalapenos, salsa, guacamaole toe of serveer er rijst bij.

Reacties