Brownies met frambozen

Foto Cathy Van de Moortele

Na een boodschappenuitje naar Delhaize, kwam ik thuis met volle zakken en een hoofd vol inspiratie. De oven werd al aangezet, alvorens de boodschappen uitgeladen waren. Want ik had er de Madagascar 72% chocoladedrops van Herman Van Dender gevonden in een kleine verpakking van 200 gr en ik wist precies wat ik er mee wou doen. Ik had namelijk net 2 bakjes prachtige frambozen in mijn kar gelegd, mooi robijnrood en lekker dik. Hou je gereed voor mijn frambozen brownie.

Je hoeft niet te wachten tot ze helemaal afgekoeld en opgesteven zijn, want lauwwarm en nog een beetje lopend van binnen, zijn deze brownies het lekkerst. Ik ben voldaan... Jij ook?

Wat hebben we nodig:

  • 140 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 2 eieren + 1 eierdooier
  • 100 gr Madagascar 72% chocoladedrops, gesmolten
  • 100 gr patisseriebloem
  • het merg van 1 vanillestok
  • snuifje zout
  • 30 gr pure cacao (Van Houten)
  • 125 gr dikke, verse frambozen
  • 16 extra frambozen
  • 40 gr Madagascar 72% chocoladedrops

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 175°C.
  • Vet een vierkante bakvorm lichtjes in met bakspray en leg er een velletje bakpapier in. Laat de zijden overhangen, zodat je de brownies straks netjes uit de vorm kan tillen.
  • Klop de boter met de suiker tot de suiker opgelost is. Ik gebruik hiervoor mijn Kenwood met de draadklopper.
  • Voeg de eieren en eierdooier één voor één toe en klop verder op tot een lichtgekleurd, homogeen beslag.
  • Voeg de gesmolten chocoladedrops toe en klop nog eens goed op.
  • Schraap de randen van de kom naar beneden en meng nogmaals.
  • Meng de bloem met het vanillemerg, het zout en de cacao en voeg deze droge ingrediënten toe aan het beslag. Spatel het er kort onder.
  • Vouw de 125 gr frambozen voorzichter onder het beslag, zonder ze te breken.
  • Giet het beslag in de voorbereide vorm en strijk glad.
  • Zet de brownies 15 min in de oven.
  • Duw de 16 extra frambozen in het beslag en strooi er de 40 gr chocoladedrops over.
  • Laat de brownies nog 15 min bakken of 22 min als je liever hebt dat de chocolade binnenin niet meer lopend is.
  • Laat de brownies in de vorm afkoelen tot ze lauwwarm zijn.
  • Geniet!

TIP:

Klop wat verse room lobbig met bloemsuiker en geef dit bij de brownies. 



Reacties