Pizza met venkelsalami

Foto Cathy Van de Moortele
Ik was onderweg van het werk naar huis en de zon zorgde ervoor dat ik mijn zonneschermpje in de
auto moest neerlaten. Dat ik honger had, was zeker, ik wist alleen nog niet wat ik wou eten. Volop zon = BBQ, toch? Alleen had ik niets voorzien... Wat ik wel kon maken, was pizza. Het deeg is zo snel klaar en je hebt meteen 4 porties, waarvan ik er 3 kon invriezen. Ondertussen kon ik de Kamado Joe al aansteken en zorgen dat die goed heet werd. De pizzasteen werd mee opgewarmd en ik ging terug naar de keuken om na te denken over de toppings van mijn pizza. Daar ik eerder deze week balletjes in tomatensaus had gemaakt, en nog wat saus over had, wist ik al dat het een rode pizza zou worden. In mijn vriezer zitten altijd stukken Mozzarella Cucina, die ik zelfs in bevroren toestand kan raspen.
En ik had venkelsalami, flinterdun gesneden. Bingo: a pizza was born!

Wat hebben we nodig:
  • 1 portie beste pizzadeeg
  • 2 eetlepels tomatensaus
  • 50 gr mozzarella cucina
  • 1 koffielepel oregano of pizzakruiden
  • olijfolie
  • 8 plakjes venkelsalami, flinterdun gesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Je warmt best eerst de Kamado op. Ik leg onderaan grote stukken houtskool en stop daar 1 of 2 aanmaakblokjes in. De opening bovenaan mag helemaal opengedraaid worden, de schuif onderaan staat ook volledig open.
  • Steek de aanmaakblokjes aan en laat ze 10 min branden.
  • Leg nog wat grote stukken houtskool boven de houtskool die brandt en voorzie je heat deflectors onderaan, zodat je indirecte warmte krijgt.
  • Zet de roosters zo hoog mogelijk en leg daarop je pizzasteen.
  • Sluit het deksel van de Kamado en laat hem op temperatuur komen.
  • Draai de opening bovenaan wat meer dicht en duw het schuifje onderaan ook wat meer dicht, als de Kamado te warm dreigt te worden. Voor dit pizzadeeg hou ik graag een temperatuur van 240°C aan.
  • Ondertussen vorm je het pizzadeeg zoals beschreven in het recept.
  • Leg het gevormde deeg op een stuk bakpapier en leg dat op een plank, zodat je straks de pizza makkelijk kan transporteren. 
  • Lepel de saus op het deeg en laat 1cm van de randen vrij.
  • Rasp de kaas boven de saus.
  • Kruid met de pizzakruiden.
  • Sprenkel wat olijfolie over de pizza en schuif hem met bakpapier op de pizzasteen.
  • Sluit het deksel en laat de pizza 3 min garen.
  • Trek voorzichtig het bakpapier weg. De pizza zal er niet meer aan kleven nu.
  • Laat de pizza nog even verder garen en check regelmatig de korst, zodat ze niet verbrandt.
  • Leg de plakjes salami op de pizza en gaar nog 1 min, zodat het vlees wat wegsmelt.
  • That's it!
TIP:

Als je geen venkelsalami kan vinden, neem dan een andere lekkere soort en voeg wat geplette venkelzaadjes toe aan je tomatensaus.
Mozzarella cucina van Galbani is ideale kaas om te gebruiken op gerechten waarvan je wilt dat de kaas smelt. Bij aankoop snij ik de mozzarella in 3 of 4 stukken en vries die in zakjes in. Zo heb ik altijd mozzarella cucina in huis.
Ik bak de venkelsalami (of chorizo of peperoni of wat jij maar lekker vindt) niet langer dan 1 min mee, omdat ik harde salami niet lekker vind.

Reacties