Filet pure van kalfsvlees

Foto Cathy Van de Moortele
Ik had het nooit eerder zien liggen bij de slager, maar toen ik deze filet pure van kalf zag liggen, moest ik hem hebben. Toen ik thuis kwam, heb ik er 3 mooie steaks van gesneden en die vacuüm getrokken, zodat ik ze later sous-vide kon garen in de verpakking. Zalig stukje vlees, lekker mals en zacht van smaak.

Wat hebben we nodig:

  • 2 filet pure van kalf, 2.5 cm dik
  • 1 tak rozemarijn
  • enkele roze (of groene) peperbollen
  • zout 
  • geklaarde boter

Hoe gaan we te werk:

  • Bevestig de sous-vide precision cooker aan een hittebestendige kom.
  • Vul de kom met minstens 6 l water.
  • Stel de precision cooker in op 2u en 54°C.
  • Vouw de rand van een vauümzak om (zodat hij niet vuil wordt bij het vullen) en stop er de steaks in.
  • Vul aan met de rozemarijn en de roze peperbollen.
  • Trek de zak hermetisch.
  • Leg de steaks in het warmwaterbad van zodra de juiste temperatuur is bereikt.
  • Laat de steaks 2u garen.
  • Knip de zak open. Gooi de rozemarijn en peperbollen weg.
  • Dep het vlees voorzichtig droog en hou warm.
  • Verhit een gietijzeren pan en laat er wat geklaarde boter in smelten.
  • Bak de steaks kort aan beide zijden.
  • Kruid met zout en dien op.

TIP:

Stop ook wat geklaarde boter in de vacumeerzak. Gebruik deze na het garen als basis voor je saus.


Reacties