Bloemkoolhapjes

Foto Cathy Van de Moortele
Aperitiefhapjes kunnen zo saai zijn... De tijd van blokjes salami of kaas, de chipkes en toastjes met krabsla zijn voorbij. Wees eens hip en ga voor dit lekkere hapje van bloemkool.

Wat hebben we nodig:
  • 1 bloemkool
  • 140 gr bloem
  • 1 eetlepel maïzena
  • 1 eetlepel kippenkruiden
  • zout
  • peper
  • paprikapoeder naar smaak (facultatief)
  • 2 eieren, losgeklopt
  • 125 ml water
  • sriracha mayonaise
  • limoen
Hoe gaan we te werk:
  • Verhit frituurolie tot 180°C.
  • Haal kleine roosjes van de bloemkool, net zo groot als je ze in 1x in je mond zou stoppen.
  • Meng de bloem met de maïzena en kruid met kippenkruiden, zout, peper en paprikapoeder, als je het graag pittig wilt.
  • Voeg de geklopte eieren en het water toe, zodat je een dik beslag bekomt.
  • Haal de bloemkoolroosjes door het beslag.
  • Frituur de bloemkoolroosjes tot ze mooi gekleurd zijn.
  • Laat ze uitlekken op een rooster.
  • Serveer de bloemkoolhapjes warm met sriracha mayonaise en limoen.
TIP:

Ik maak graag bloemkoolsteak, waarbij ik de bloemkool in plakken versnijd. De grote plakken rooster ik in de oven, de resterende stukjes zijn ideaal voor dit hapje. Uiteraard moet je dan niet zoveel bloem en eieren gebruiken.
Je kan de bloemkoolroosjes eerst even kort blancheren, maar ik eet ze liefst wanneer ik ze rauw gefrituurd worden.

Reacties