Pasta met scampi in look/limoenboter

Foto Cathy Van de Moortele
Je hebt soms van die dagen, waarop je zo'n zin hebt in iets en het dan niet snel genoeg op tafel kan
staan. 's Morgens had ik al verse pasta gemaakt, maar wist nog niet goed wat ik er bij zou gaan serveren. Tot ik de zak scampi tegen kwam in mijn diepvriezer: ontdarmd, precies zoals ik het graag heb. Scampi zijn zo snel ontdooid (leg ze in een kom met koud water) en dit gerecht kan je binnen het kwartier op tafel hebben. Waardoor ik dus om 16u al mijn avondmaal for one gegeten heb...

Wat hebben we nodig:
  • verse pasta, op basis van 1 ei en 100 gr semola 
  • 25 gr olijfolie
  • 25 gr boerenboter
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 grote teen look, gepeld en in ultrafijne plakjes gesneden
  • enkele chilivlokjes
  • 50 ml Noilly Prat of witte wijn
  • 8 Easy Peel witpootscampi (16/20), ontdooid en gepeld
  • zout
  • 1/2 limoen
  • platte peterselie, gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Maak de verse pasta volgens het recept.
  • Rol het deeg uit en maak er linguine van.
  • Laat de linguine even drogen.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het vuur en breng die aan de kook.
  • Laat de olie warm worden met de boter in een hapjespan met hoge randen.
  • Fruit de sjalot glazig en voeg de look en chili toe.
  • Laat alles even mee fruiten, maar waak er over dat de look niet aanbrandt.
  • Blus met de Noilly Prat en laat de vloeistof praktisch uitkoken.
  • Ondertussen leg je de pasta in het kookwater en laat je die al dente garen.
  • Kruid de scampi met wat zout en leg ze in de pan bij de sjalotjes.
  • Op een hoog vuur gaar je de scampi.
  • Draai je om, besprenkel met limoen en bestrooi met peterselie.
  • Meng de al dente pasta met de scampi en serveer.
TIP:

Uiteraard kan je ook gedroogde pasta uit de winkel gebruiken voor dit recept.
Deze witpootscampi zijn reeds van het darmkanaal ontdaan. Ze pellen heel makkelijk, zowel rauw als na bereiding (als je ze liever ongepeld wilt bereiden). Ze zijn iets zoeter van smaak dan de gewone scampi. Aanrader!

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties