Zachtgekookte eitjes sous-vide

Foto Cathy Van de Moortele
Mijn dochter is gek op zachtgekookte eitjes. Ze vraagt er dan ook vaak om en even vaak moet ik horen, dat ze net te hard gekookt zijn. Een eitje perfect zacht koken, is dan ook niet zo makkelijk. De een zegt 3-4 min, de ander spreekt over 5. Maar moet dat eitje op kamertemperatuur zijn voor je het in het water ligt of begin je met gekoelde eitjes?
Sinds ik een sous-vide stick in huis heb, is het probleem van de baan. Voortaan maak ik perfecte zachtgekookte eitjes!

Wat hebben we nodig:
  • dagverse eitjes
Hoe gaan we te werk:
  • Vul een grote pot met 6l water. 
  • Bevestig de sous-vide stick aan de pot.
  • Stel de temperatuur in op 64°C en de tijd op 45 min.
  • Schakel het apparaat in en wacht tot het water op temperatuur is.
  • Prik de bovenkanten van de eitjes in met een kopspeld, zodat ze niet openbarsten.
  • Leg de eitjes met behulp van een schuimspaan in het water van zodra dat op temperatuur is.
  • Laat de eitjes 45 min in het warme water liggen en spoel ze dan meteen met veel koud water.
  • Bewaar de eitjes in de koelkast, gedurende enkele dagen.
  • Wanneer je klaar bent om de eitjes te serveren, warm je ze weer op gedurende 10 min in water van 57°C. Ook dan maak je weer gebruik van je sous-vide stick.
TIP:

Mijn sous-vide stick is de KitchenBoss G300.
Zachtgekookte eitjes die sous-vide gegaard zijn, zijn bijzonder romig en niet te vergelijken met gekookte eitjes. Heel bijzonder om dit te ervaren.
Vind je de eiwitten nog niet stevig genoeg? Kies dan voor 12 min gaartijd (eitjes recht uit de koelkast) op 75°C.

Reacties