Vogelnestjes met geitenkaas

Foto Cathy Van de Moortele
Niet iedereen houdt van hardgekookte eieren, een must als je vogelnestjes klaarmaakt nochtans. Of niet? Tijdens mijn bezoekje aan de boerderijwinkel van Frapa-Geitenkazen, werd ik deskundig bijgestaan door Frank en Patricia, twee mensen die met hart en ziel hun zelfgemaakte producten voorstellen. Vol liefde voor het vak, voor hun geiten en voor de afgewerkte kazen, gaven ze me tips en richtlijnen voor het gebruik van wat ik wou kopen.
Vogelnestjes met parels van bruschetta geitenkaas. Wat denk je daar van? Zalig toch? De geitenkazen van Frapa-Geitenkazen zijn heel mild van smaak en proeven niet naar "bok", iets waar veel mensen toch een afkeer van hebben (ik ook trouwens). Ik heb nog geen enkele van deze producten geproefd, die mijn goedkeuring niet kunnen wegdragen. Ze verdienen een hele grote pluim voor hun inzet, creativiteit en (h)eerlijke producten!

Wat hebben we nodig:

  • 320 gr kalfsgehakt
  • peper van de molen
  • zout
  • nootmuskaat
  • 4 bruschetta geitenkaasparels
  • 2 eieren, goed losgeklopt
  • panko
  • frituurolie

Hoe gaan we te werk:

  • Kruid het kalfsgehakt bij met peper, zout en nootmuskaat.
  • Verdeel het gehakt in 4 gelijke porties en maak er dunne, platte burgers van.
  • Leg op elke plak gehakt een geitenkaasparel.
  • Vouw het gehakt heel goed dicht en zorg dat er geen scheuren in zitten. Zorg dat je handen hiervoor licht vochtig (niet nat) zijn.
  • Laat de ballen 15 min opstijven in de koelkast.
  • Zet een bakje klaar met losgeklopt ei en eentje met panko.
  • Verwarm de frituurpan voor op 180°C.
  • Haal de ballen door het ei en daarna door de panko.
  • Herhaal een tweede keer.
  • Frituur de vogelnestjes goudbruin in 10 min. Draai ze halverwege.
  • Laat uitdruppen op keukenpapier.

TIP:

Lekker met Madeirasaus of gewoon zo, als heerlijke hap, koud of warm.
Ik heb deze keer de bruschetta parels gekozen, maar je kan ook kiezen voor andere kruiden of gewoon de natuurparels gebruiken. Keuze genoeg! Laat maar weten aan Frank en Patricia, dat je vogelnestjes wilt maken, dan kunnen zij voor jou de juiste grootte van de parels meegeven.

Reacties