Spaghetti met ragoût van octopus

Foto Cathy Van de Moortele
Die voormiddag had ik nog totaal geen idee wat ik zou gaan eten als lunch. Ik inspecteerde mijn voorraadkasten en besloot dat ik wel zin had in pasta. Eerder die week had ik al verse spaghetti gemaakt en had nog enkele porties kunnen drogen voor latere eetmomentjes. Ik wou eens iets anders, iets wat ik nog niet eerder had klaargemaakt. Even de diepvriezer contoleren: scampi's...? nah, vandaag niet. Steak? hmhm... die hou ik voor met steppegras. Octopus? Octopus... dat lijkt me wel iets. In mijn voorraadkast staat een grote lading Mutti producten, gewoon omdat ik die graag altijd in huis heb en ik gek ben op deze tomaten. That's it! Spaghetti met een ragoût van octopus, voor 2 personen. Bingo!

Wat hebben we nodig:
  • 4 eetlepels olijfolie
  • 2 tenen look, gepeld en geplet
  • 5 steeltjes van peterselie
  • 250 gr gekookte octopustentakels, vacuüm verpakt
  • 1 eetlepel Umami Taste#5 (of je gebruikt evenveel ansjovispasta)
  • 1 eetlepel Bomba tomatenpuree
  • 1 glas rode wijn
  • 1 ui, gepeld en in fijne brunoise gesneden
  • 1 wortel, geschraapt en in fijne brunoise gesneden
  • 1 steel groene selder, in fijne brunoise gesneden
  • 200 ml Mutti passata van tomaat
  • 150 gr verse spaghetti
  • verse bladpeterselie, gesnipperd
  • stukje Spaanse peper, ontpit en fijngesnipperd
  • snuifje zout
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de olie warm worden in een zware pot, type Le Creuset.
  • Voeg de look en de peterseliesteeltjes toe aan de olie en laat ze hun smaak afgeven.
  • Snij de octopus in hapklare stukjes.
  • Voeg de octopus toe aan de pot en roer om. 
  • Laat de octopus wat kleur krijgen en neem daar je tijd voor.
  • Gooi de peterseliestelen en look weg eens ze hun smaak hebben afgegeven.
  • Roer de Umami Taste#5 en de Bomba tomatenpuree door de octopus en laat deze even meebakken om extra smaak te geven.
  • Blus met de rode wijn en laat de de wijn praktisch uitkoken.
  • Voeg de ui, wortel en selder toe en laat deze groentjes zachter worden.
  • Overgiet met de passata van tomaat. 
  • Giet 200 ml water in de fles van de passata, schroef het deksel weer vast en schud goed. Zo heb je alle restantjes ook mee: giet het water bij de rest in de pot en zet er een deksel op.
  • Laat de groenten/octopus op een medium vuur zacht worden.
  • Kook de spaghetti al dente in ruim, gezouten water.
  • Meng de spaghetti onder de saus en voeg nog een pollepel pastakookvocht toe.
  • Werk af met peterselie en chili. Check op kruiding en voeg zout toe als dat nodig lijkt.
TIP:

Verse octopus is bij ons niet zo makkelijk te vinden. De gekookte versie koop ik graag bij Gambas@home zodat ik altijd polpo in mijn vriezer heb. Snel ontdooid, snel klaar.
De Umami Taste #5 en de Bomba tomatenpuree kan je vinden bij Albert Heijn.


Reacties