Tortellini met ricotta en chimichurri

Foto Cathy Van de Moortele
Ik koop nog steeds kookboeken. Minder dan vroeger, maar nog steeds. Bladeren in zo'n kookboek, wetende hoeveel werk de chef en de uitgever, de fotograaf en de tekstschrijver hierin gestoken heeft, daar kan ik alleen maar respect voor opbrengen. EĆ©n van mijn nieuwste boeken die ik gekocht heb, is Flour + water Pasta. Engelstalig, maar heel duidelijke uitleg over hoe je nu eigenlijk best pasta maakt en welk deeg geschikt is voor welke pastavorm. Ik heb mijn pasta altijd gemaakt op basis van 100 gr ei en 200 gr semola de Cecco. In dit boek wordt semola eerder gebruikt in combinatie met water en eierpasta met "00" bloem. Dat moest ik dus ook eens proberen. We hebben eieren genoeg van onze 5 kippen, dus kan er hier gerust regelmatig verse eierpasta gemaakt worden.
Tortellini zijn niet alleen superlekker, ze zijn ook nog eens mooi om te zien. Zo ontspannend om ze te maken. In mijn koelkast had ik nog ricotta staan en er was ook nog chimichurri over van de steaks waarmee ik ze genapeerd had. En zo worden er nieuwe recepten geboren...

Wat hebben we nodig:
  • 180 gr "00" pastabloem (ik heb Bisco gebruikt)
  • 50 gr verse eieren (1 ei)
  • 45 gr eierdooiers
  • snuifje zout
  • enkele druppels olijfolie
  • 100 gr ricotta 
  • 30 gr Parmezaanse kaas
  • 2 eetlepels chimichurri
  • peper van de molen
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de bloem in de kom van de Kenwood en maak een kuiltje in het midden.
  • Giet de losgeklopte eieren + eierdooiers in het kuiltje.
  • Strooi het zout aan de zijkant en voeg enkele druppels olie toe.
  • Laat de Kenwood het deeg kneden tot het mooi homogeen is.
  • Wikkel het deeg in plastic folie en laat het 30 min rusten.
  • Maak ondertussen de vulling: meng de ricotta met de Parmezaanse kaas en de chimichurri. Kruid goed af met peper. Breng de vulling over in een spuitzak met rond spuitmondje.
  • Snij een stuk van het deeg af en rol het tot een lang pastavel.
  • Ik gebruik hiervoor mijn lasagnemaker op de Kenwood en ga door tem stand 7.
  • Vouw het deeg 2x dubbel en haal het nog eens door alle standen tem stand 7.
  • Bestuif je werkblad lichtjes met pastabloem.
  • Snij vierkantjes van 6x6cm uit het pastavel. 
  • Spuit op elk vierkantje een koffielepel vulling.
  • Vouw elk vierkantje tot een driehoek. Zorg dat je alle lucht uit de driehoekjes nijpt.
  • Hou een driehoekje voor je, met de punt van je weg.
  • Leg je wijsvinger of middelvinger tegen de vulling en vouw de twee onderste punten van de driehoek over elkaar, om de tortellini te sluiten. 
  • Laat de tortellini drogen op een horizontaal pastadroogrek. Zorg dat ze elkaar niet raken, anders gaan ze onverbiddellijk aan elkaar kleven.
  • Je kan de tortellini nu koken of invriezen. Als je ze wilt invriezen, leg ze dan met enige afstand van elkaar op een bakplaat met siliconevel. Vries ze in. Eens bevroren, breng je ze over in een diepvrieszak. Voorzie een etiket waarop de vulling van de tortellini geschreven staat.
  • Serveer deze tortellini met gebruinde salieboter en extra chimichurri.
TIP:

In dit filmpje zie je hoe tortellini gevouwen worden.
Werk steeds met kleine hoeveelheden pastadeeg. Het deeg droogt snel uit en je moet snel kunnen werken. Kan je nog niet goed tortellini vouwen, maak dan 4 tortellini per keer. Hou de rest van het pastadeeg goed afgedekt.
Als je tortellini niet goed sluiten, is je deeg allicht al een beetje te droog. Smeer dan een klein beetje water op twee randjes van het deeg, voor je de tortellini sluit. Zorg dat je vingers niet nat zijn tijdens het sluiten van de tortellini, zodat het deeg niet aan je vingers blijft kleven.
Gebruik kakelverse eieren of toch zeker eieren van kippen die buiten lopen.

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties