Knolselderroomsoep uit de soupmaker

Foto Cathy Van de Moortele
Ideaal op koude dagen: haal de soupmaker maar boven! Ik had al verse kippenbouillon gemaakt eerder deze week en die kwam nu heel erg van pas voor mijn soep. Groentenafval hou ik altijd apart in een diepvrieszak, voor wanneer ik bouillon wil maken: resten prei, groene selder, de wortels van uien, afval van wortelen, de schillen van knolselder, peterseliestelen, ... Ideaal voor je eigen bouillon.

Wat hebben we nodig:
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 preiwit, gewassen en gesnipperd
  • 1 steel selder, in stukjes gehakt
  • 1/4 knolselder, schoongemaakt en in blokjes gesneden
  • 1 aardappel, geschild en in blokjes gesneden
  • 100 ml culinaire room
  • verse (kippen)bouillon, heet
  • peper van de molen
  • zout
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de olie in de kan van de soupmaker en leg de sauteerfunctie aan. Laat de olie warm worden.
  • Voeg de ui, prei en selder toe. Zet het deksel weer op de kan en laat deze groentjes even fruiten.
  • Voeg de knolselder en aardappel toe en overgiet met de room.
  • Vul aan met hete bouillon tot aan de max vullijn (ik heb een soupmaker van 1.6 l, goed voor 4 porties).
  • Kies voor de smooth setting.
  • Na 21 min heb je heerlijke, romige knolseldersoep. Kruid af met peper en zout.
TIP:

Ik heb gekozen voor deze soupmaker omwille van de sauteerfunctie, de zeer goede antikleeflaag, het feit dat de kan makkelijk losgemaakt kan worden van de houder zodat je hem snel kan schoonmaken. Stevig, goed van kwaliteit en zeer goede mixfunctie voor fluweelzachte soep. Jammer genoeg is dit type niet meer te koop bij ons, maar ik kan je ten zeerste de opvolger aanraden: deze heeft ook de sauteerfunctie, maar geen smartcontrol of uitneembare kan. Voor de rest is hij even goed!

Reacties