Eendenborst met pastinaakpuree

Foto Cathy Van de Moortele
De aardse smaak van pastinaak hoort helemaal bij dit seizoen. De oudste dochter vraagt er vaak naar. Ze vindt ze lekker, wanneer ze in parten gesneden worden om ze dan te roosteren in de oven. Maar deze versie blijft toch haar favoriete bereiding van pastinaak! Ik vraag me af waarom... De eendenborst gaat heel goed samen met pastinaak. Haal de eendenborst een uur op voorhand uit de koelkast, zodat hij op kamertemperatuur is voor je hem gaat bakken.

Wat hebben we nodig:
  • 500 gr pastinaak, geschild en in gelijke plakken gesneden
  • 140 ml melk
  • 140 ml culinaire room
  • 2 tenen look, gepeld en geplet
  • 1 takje verse thijm
  • 2 laurierbladeren
  • peper van de molen
  • zout
  • 50 gr boerenboter
  • 2 eendenborstfilets met vet
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Doe de pastinaak in een steelpan en overgiet met de melk en de room.
  • Leg de tenen look, de thijm en de laurierblaadjes in het vocht.
  • Kruid met peper en zout.
  • Breng aan de kook en verminder dan het vuur.
  • Laat de pastinaak zachtjes garen.
  • Gooi de thijm en laurier weg.
  • Schep de pastinaak en de knoflooktenen over in de keukenrobot.
  • Voeg de boter en genoeg van het kookvocht toe, om een gladde puree te maken.
  • Kruid met peper en zout.
  • Hou de puree warm.
  • Snij de vetkant kruiselings in met een scherp mes. Snij niet tot in het vlees.
  • Kruid het vlees aan beide zijden met peper en zout.
  • Zet een gietijzeren pan, zonder vetstof op het vuur en leg het vlees met de vetkant naar beneden in de koude pan.
  • Zet het vuur hoog en laat de eendenborstfilets op de vetkant garen tot het vet bijna weggesmolten is.
  • Draai om en laat deze kant 3-4 min bakken.
  • Draai het vlees weer om, met de vetkant naar beneden.
  • Schuif de pan 7 - 9 min in de oven (afhankelijk van de dikte van de filets en de gewenste gaartijd).
  • Laat het vlees 15 min rusten onder aluminiumfolie.
  • Snij in plakken.
TIP:

De pastinaakpuree bevat geen aardappelen. Ik heb er nog ovengeroosterde krieltjes bij geserveerd.

Reacties

Walter zei…
Cathy, je dacht me blij te hebben gemaakt met doe link van Tompres; het is een week van kommer en kwel geweest met als toppunt een gebroken moule toen ik daarjuist de doos opendeed. hun site trekt op niks want pakket stond in transit bij post in France toen mijn dochter belde dat het was toegekomen. Bovendien nergens hoe aanmelden dat iets niet in orde is. Bovendien was de moule niet in de doos van Emile Henry maar in een plastic wikkel aangedrukt met papier. Mijn theorie is dat bij het induwen van het papier de moule is gebroken. Sorry voor jou omdat je er zo content was maar voor mij zeker geen tweede keer. Ervaringen, zoals gevraagd, zullen dus (sic) moeten wachten :(
Oei Walter, dat is niet zo'n best nieuws. Het gebeurt wel vaker dat EH producten kapot bij de bestemmeling aankomen, maar normaal gezien wordt dat vlot recht gezet. Ik hoor even bij Tompress wat mogelijk is.

Zoete groet,

Cathy
Stuur je me even je naam, adres door en wat je juist besteld had? Eventueel een bestelnummer?
Walter zei…
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.