Fusilli rigati met lamsbolognaise

Foto Cathy Van de Moortele
Wat kan er niet goed klinken aan een heerlijke pasta met bolognaise? Precies! Telkens ik lamsgehakt zie liggen in de toonbank, moet ik het gewoon meenemen naar huis. Zo lekker! Ik had de vorige avond zelf fusilli rigati gemaakt en dat was heel erg leuk om te doen. De fusilli rigati heeft ribbeltjes die perfect zijn om saus op te nemen. En dat was precies wat ik wou bereiken met dit gerecht.

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr semola de Cecco
  • 100 gr water
  • snuifje zout
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 kleine ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 teen look, gepeld en geperst
  • enkele chilivlokjes
  • een takje jonge thijm, geritst
  • 300 gr lamsgehakt
  • peper van de molen
  • zout
  • 1 blik tomatenpulp
  • Parmezaanse kaas
Hoe gaan we te werk:
  • Meng de semola met het water en het zout. Ik gebruik hiervoor de K-klopper van de Kenwood.
  • Laat het deeg zo'n 10 min kneden op lage stand, tot het mooi zacht en homogeen is.
  • Wikkel het deeg in plastic (ik gebruik telkens weer hetzelfde diepvrieszakje voor mijn pastadeeg) en laat het 30 min rusten.
  • Verdeel het deeg in porties van 30 gr en dek ze af met plastic, zodat ze niet uitdrogen.
  • Rol elke portie deeg in een lang worstje.
  • Snij de porties af op gelijke breedte. Ik heb 3 vingers gerekend voor mijn fusilli. 
  • Leg een sushimatje voor je, met de rietjes verticaal.
  • Leg een rolletje deeg diagonaal op de mat. Met een houten satéstokje, rol je het pastastukje op. Ga nog even fors over en weer over de mat en je fusilli rigati is klaar. 
  • Laat de pasta drogen op een plat droogrek.
  • Ondertussen maak je de saus: laat de olijfolie warm worden in een grote hapjespan.
  • Fruit de uisnippers glazig en voeg dan de look, chili en thijm toe.
  • Bak het lamsgehakt mee in de pan en breek het helemaal in stukjes ( = rul bakken).
  • Kruid met peper en zout.
  • Giet de tomatenpulp bij het vlees, samen met wat water. 
  • Zet een deksel op de pan en verminder het vuur.
  • Laat de saus heel zachtjes pruttelen, zodat ze zoveel mogelijk smaak krijgt.
  • Kook de pasta (neem zo'n 100 gr pasta per persoon) in ruim, gezouten water.
  • Schep een pollepel pastakookvocht door de saus.
  • Met een schuimspaan schep je de pasta uit het water en meng je die onder de saus.
  • Serveer in diepe kommen en werk af met Parmezaanse kaas.
TIP:

In dit filmpje kan je zien hoe je de fusilli rigati maakt.

Reacties