Gebakken kaki

Foto Cathy Van de Moortele
Toen ik laatst persimon (ook wel gekend onder de naam kaki of kakifruit) kocht, wist ik totaal niet wat ik er mee aan moest. Maar ik experimenteer graag en omdat ik eendenborst altijd lekker vind met warm fruit, besloot ik er een warm gerecht van te maken. Goeie keuze!

Wat hebben we nodig:
  • 2 rijpe persimons
  • 1 eetlepel olijfolie
  • peper van de molen
  • zout
  • 2 takjes jonge thijm
  • 1 koffielepel honing
Hoe gaan we te werk:
  • Snij de bovenkant met het kroontje weg.
  • Snij de persimon middendoor en snij dan elke helft in parten.
  • Laat de olie goed warm worden in een antikleefpan.
  • Kruid de partjes kaki met peper en zout en leg ze in de pan.
  • Leg de thijm erbij.
  • Bak de partjes goudbruin aan elke kant.
  • Voeg de thijm en de honing toe.
  • Schud de pan goed op.
  • Laat de persimons verder garen onder deksel, tot ze beetgaar zijn.
TIP:

Ook lekker als dessert. Dan zou ik wel de peper, zout en thijm weglaten. Serveer de gebakken persimon met vers vanilleijs.
De smaak van warme persimon doet me denken aan geroosterde pompoen.
Hoe meer kleur (oranje) de persimon heeft, hoe rijper hij is. De persimons op de foto zijn nog niet rijp genoeg. Die krijgen nog een paar dagen om verder te rijpen.

Reacties

Walter zei…
Cathy, eindelijk eens een recept voor iets dat me een tijdje integreerde; heb gemaakt met everzijngoulash; tof voor het idee; is nu weer een onbekend minder