Broodpudding muffins

Foto Cathy Van de Moortele
Ik heb 6 keramische potjes van Emile Henry, waar ik graag mijn muffins in bak. Ik vet ze in met bakspray en leg er papieren muffinvormpjes in. Ze zorgen voor mooi gevormde muffins, die niet over de vorm uit komen.
Als ik wit brood heb dat niet meer zo vers is, dan maak ik daar graag broodpudding van. De korsten snij ik er af.
Het doet me er aan herinneren, dat ik weer tricolore rozijnen moet bestellen. Ze komen in dieprood, goudbruin en zwart en dat vind ik altijd wel fijn om in huis te hebben.
Laat de broodpudding afkoelen in de vormen. Snij ze dan los (meestal niet los) met een scherp mesje. Bewaar in een luchtdichte doos.

Wat hebben we nodig:
  • 250 gr één dag oud wit brood, ontkorst en in stukken gesneden
  • 500 gr verse melk
  • 100 gr eieren
  • 80 gr fijne griessuiker
  • 25 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 150 gr tricolore rozijnen
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Zet een bakplaat klaar, met daarop 6 keramische potjes die je ingevet hebt met bakspray.
  • Leg in elk potje een papieren muffinvormpje.
  • Doe het brood in de kom van de Kenwood en giet er de melk over.
  • Roer goed om en laat 15 min staan.
  • Voeg de eieren en suiker toe en klop los met de K-klopper.
  • Giet de boter erbij en klop nogmaals.
  • Spatel de rozijnen onder het beslag.
  • Verdeel het beslag over de 6 potjes. Ik gebruik hiervoor een ijsschep.
  • Zet de bakplaat met de potjes 50 min in de oven.
  • Laat de potjes afkoelen op een rooster.
TIP:

Bewaar resten oud wit brood (ontkorst) in de diepvriezer, in zakjes van 250 gr inhoud. Zo heb je meteen de juiste hoeveelheid als je broodpudding wilt bakken.
De potjes van Emile Henry zijn de pasteibakjes nr 8.

Reacties