Spaghetti met spek en ovengeroosterde tomaat

Foto Cathy Van de Moortele
Ik beloof het, echt waar, binnenkort maak ik ook eens iets anders dan pasta. Ik heb gewoon teveel ideeën voor pastagerechten momenteel. De inspiratie blijft maar komen en ik maak elke dag opnieuw verse pasta, soms zelfs 2x per dag. De Italiaanse keuken is zo eenvoudig, maar het smaakt me altijd.

Wat hebben we nodig:
  • 1/2 recept verse pasta, op basis van 2 eieren en 200 gr pastabloem
  • olijfolie
  • enkele chilivlokjes
  • 8 plakken ontbijtspek, in reepjes gesneden
  • 5 eetlepels passata van tomaat
  • verse basilicum, gescheurd
  • verse peterselie, gesnipperd
  • ovengeroosterde tomaatjes naar smaak
Hoe gaan we te werk:
  • Maak de pasta volgens het recept en wikkel het deeg in plastic folie. Laat het deeg 30 min rusten.
  • Rol het deeg uit tot lange pastavellen en bebloem ze goed.
  • Laat de pastavellen een 5-tal minuten drogen en verwerk ze dan tot spaghetti.
  • Laat de spaghetti drogen op een pastadroogrek.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het vuur en breng die aan de kook.
  • Ondertussen maak je de saus: in een grote hapjespan laat je wat olijfolie warm worden.
  • Kruid de olie met chilivlokjes en laat het spek er krokant in bakken.
  • Voeg de passata van tomaat toe en kruid met basilicum en peterselie. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Bepaal hoeveel ovengeroosterde tomaatjes je wilt en voeg die toe aan de saus.
  • Kook de pasta al dente en voeg hem toe aan de tomatensaus.
  • Voeg een beetje van het pastakookvocht toe aan de saus, zodat het omscheppen makkelijker gaat.
  • Verdeel de pasta over 2 kommen en werk af met extra basilicum en enkele druppels olijfolie.
TIP:

Je kan ook een restje tomatensoep gebruiken ipv passata van tomaten. In de keuken mag niets verloren gaan.
De pastavellen heb ik uitgerold met mijn Kenwood lasagnemaker en met de spaghettimaker heb ik dan de pastavellen tot spaghetti gesneden.

Reacties