Romige broccolisoep

Foto Cathy Van de Moortele
Kennen jullie de stadsboerderij De Moeiakker al? Terug te vinden in Eeklo en helemaal hip en trendy, maar ook weer terug naar vroeger, toen iedereen nog een moestuin had. Mauri en Simon leiden deze groententuin met heel veel passie, enthousiasme en inzet en dat zie je terug in hun groenten. Het is een zelfoogstboerderij, wat wil zeggen dat jij zelf de handen uit de mouwen steekt en de groenten mag gaan oogsten. Alles wat je op kan, voor je eigen gezin. Wat een topidee! Ik ben meteen fan en heb dan ook geen moment geaarzeld om in te tekenen voor een jaarabonnement. Terwijl Simon de aubergineplanten aan het verzorgen is, leidt Mauri me rond op hun bedrijf. Ik ben verrast over het grote aanbod en de rijkdom aan groenten. Heerlijk dat ik vanaf nu het hele jaar door en zo vaak als ik wil, zelf groenten mag komen plukken. Recht van het veld naar mijn eigen keuken. Zoals vroeger... zoals nu.

Een van de eerste groenten die ik geoogst heb, is broccoli. Dezelfde dag nog, maak ik er deze romige broccolisoep van. Romig, zonder toevoeging van room maar wel met cashewgruis. Er ligt nog een halve courgette in de koelkast die heel blij bij de broccoli de soepmaker in gaat. Mijn soepmaker doet dus niet alleen dienst in de winter, maar ook in de zomer. Soep is een ideale manier om je lichaam van alle nodige vitamientjes te voorzien.

Wat hebben we nodig:
  • 1 eetlepel olie
  • 1 kleine ui, gepeld en gesnipperd
  • 40 gr selder, in blokjes gesneden
  • 200 gr courgette, in blokjes gesneden
  • een stukje gember, geschild en in stukjes gesneden
  • 1 klein teentje look, gepeld
  • 300 gr broccoli, in roosjes verdeeld (de steel mag je ook meehakken)
  • 30 gr cashewnotengruis (fijngehakte cashews)
  • 750 gr zelfgemaakte kippenbouillon, heet
  • peper 
  • zout
  • Griekse yoghurt
  • enkele chilivlokjes
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de olie in de kan van de Total Control Soupmaker en zet de functie Sauteren aan.
  • Laat de olie 1 min warm worden.
  • Open het deksel en voeg de ui, selder en courgette toe. Roer om.
  • Zet het deksel weer op de kan en laat de groentjes 3 min sauteren.
  • Open het deksel en voeg de gember, look, broccoli, het cashewnotengruis toe.
  • Overgiet de groenten met de hete bouillon tot aan de bovenste vullijn.
  • Zet het deksel op de soupmaker en kies voor 4 porties en de Smooth setting.
  • Laat de soep garen en mixen.
  • Kruid af met peper en zout.
  • Serveer de soep in mooie kommen.
  • Werk af met een lepeltje Griekse yoghurt en enkele chilivlokjes.
TIP:

Gooi de steel van de broccoli nooit weg. Je kan hem helemaal opeten. Schil hem, haal de blaadjes er vanaf, snij hem in stukken en gaar hem mee.
De cashewnoten zorgen voor het romige effect.
Maak de soep vegan door groentebouillon te gebruiken. Vervang de Griekse yoghurt door kokosyoghurt.
Een van de pluspunten van deze soepmaker, is de sauteerfunctie. Je kan je groentjes even aanfruiten, zodat je soep extra smaak krijgt.

Reacties