Pittige gehaktballetjes

Foto Cathy Van de Moortele
Op de vraag wat hij deze week eens wou eten, zei Hubby: gekaptballetjes! (lees: gehaktballetjes!). Pech voor hem, want dat stond sowieso al op mijn lijstje (ik weet nu eenmaal wat hij graag eet). Dan ging hij voor frikandon met kriekjes... uugggh... ook al op mijn lijstje. Kip met rijst en curry? Yep, staat er op... De rest van de week heb ik dan ook maar zelf ingevuld.
Met deze gehaktballetjes was hij alvast heel blij. Ik heb ze geserveerd met zoete aardappel. Dat aardse van de zoete aardappel met de pit van de balletjes: nom.

Wat hebben we nodig:
  • 450 gr gemengd gehakt (rund/kalf/varken)
  • 1/2 ui, gepeld en geraspt
  • 20 gr panko (Japans paneermeel)
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 klein teentje look, gepeld en geperst
  • 1 koffielepel komijnpoeder
  • peper van de molen
  • zout
  • 1 eetlepel vetstof
  • 1/2 ui, gepeld en gesnipperd
  • enkele chilivlokjes
  • snuifje kaneel
  • 2 eetlepels Bomba tomatenpuree
  • 1 klein teentje look, gepeld en gesnipperd
  • 1 blik tomatenblokjes van Mutti
  • snuifje suiker
  • extra peterselie, gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Meng het gehakt met de geraspte ui, de panko, peterselie, olijfolie, look.
  • Kruid met komijn, peper en zout.
  • Rol van dit gehakt 20 balletjes (ik heb er 21 van gemaakt, zodat ik er eentje gratis kon snoepen). Maak hiervoor je handen vochtig met wat water. Op die manier krijg je mooie, gladde balletjes.
  • Laat wat vetstof smelten in een hapjespan.
  • Bak de balletjes bruin aan alle kanten. Ze hoeven niet te garen in dit stadium.
  • Schep de balletjes uit de pan en laat de resterende vetstof er in.
  • Fruit de ui aan tot hij wat zachter is.
  • Kruid met chili en kaneel en laat deze kruiden even meebakken en hun smaak vrijgeven.
  • Roer de tomatenpuree door de uien en laat ook deze even meebakken tot je een droog en geurig mengsel bekomt.
  • Voeg de look, tomatenblokjes en de suiker toe en roer om.
  • Breng de saus aan de kook.
  • Voeg de balletjes weer toe aan de saus en zet een deksel op de pan.
  • Verlaag de warmte en laat de balletjes 45 min heel zachtjes sudderen.
  • Kruid af met peper en zout en strooi nog wat extra peterselie over het gerecht.
TIP:

Mannen houden heel erg van gehakt. Je zal zeker scoren als je hen gehaktballetjes voorschotelt.
Ik heb 200 gr runderamericain gemengd met 250 gr varkens/kalfsgehakt: extra smaak en toch net genoeg vet om de balletjes sappig te houden.

Reacties