Kippennuggets

Foto Cathy Van de Moortele
Ik ben echt allergisch aan fastfood. Ik krijg het niet binnen, het laat mijn maag omdraaien, nee, het is absoluut niets voor mij. Fastfood hamburgers, cheeseburgers, nuggets... Ho! Wacht eens even? Nuggets? Die kan je toch gewoon zelf maken? Van echte kip bedoel ik? Niet de samengeperste-schraapsels-van-kippenbotjes maar nuggets van echte kipfilet? Precies! Dat bedoel ik!

Wat hebben we nodig:
  • 60 gr paprika chips
  • 50 gr ongesuikerde cornflakes
  • 1 koffielepel gedroogde peterselie
  • 1 koffielepel lookpoeder
  • snuifje zout
  • 500 gr kipfilets
  • 3 eetlepels bloem
  • 2 eieren, losgeklopt
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de chips, cornflakes, peterselie, het lookpoeder en het zout in de keukenrobot en hak alles tot grove kruimels (je mag ook fijner, maar ik vind het wel leuk als de structuur nog een beetje grof is).
  • Doe de kipfilets in een diepvrieszak. Met een vleeshamer (of een deegrol) klop je op het dikste deel van de kipfilets, tot het vlees overal even dik is.
  • Snij de kipfilets in repen en daarna in hapklare stukken.
  • Zet 3 schaaltjes klaar. 
  • In het eerste schaaltje doe je de bloem, in het tweede het losgeklopte ei en in het derde het zelfgemaakte paneermeel.
  • Doop de kip in bloem, ei en daarna in paneermeel. Zorg dat de stukjes gelijkmatig bedekt zijn.
  • Verwarm de frituurpan voor op 180°C.
  • Frituur de nuggets goudbruin.
  • Laat uitlekken op keukenpapier en serveer meteen. 
TIP:

Serveer een honingmosterdsausje bij de nuggets: meng hiervoor 1 eetlepel graantjesmosterd met 1 eetlepel vloeibare honing en 1 eetlepel mayonaise.
Maak de nuggets en vries ze in. Later kan je ze dan diepgevroren frituren.

Reacties