Ovengeroosterde koolrabi

Foto Cathy Van de Moortele
Ik heb hem nog niet zo vaak gekocht, de koolrabi, omdat ik niet zo goed wist wat ik er mee moest. Nu ik ingetekend heb op de zelfoogstboerderij De Moeiakker, heb ik er voor gekozen om toch maar in het diepe te springen en de koolrabi of rutabaga te ontdekken. Ik heb meteen gekozen voor een donkerpaars exemplaar. Je kan de koolrabi gebruiken als vervanger voor aardappelen. Borstel de aarde er van af en schil hem met een dunschiller.

Wat hebben we nodig:
  • 700 gr (paarse) koolrabi, schoongemaakt
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 3 eetlepels esdoornsiroop
  • snuifje zout
  • peper van de molen
  • verse thijm, geritst
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C. Laat een bakplaat mee opwarmen in de oven.
  • Schil de koolrabi en snij hem in hapklare stukken. Te kleine stukjes zullen verbranden in de oven, te grote zullen niet gaar zijn.
  • Meng de stukjes koolrabi met de olie, esdoornsiroop en thijm in een kom.
  • Kruid met peper en zout.
  • Haal de bakplaat uit de oven en leg er aluminiumfolie in. Vet de folie lichtjes in.
  • Verdeel de koolrabi over de plaat.  
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Rooster de koolrabi gedurende 25 min. 
  • Verdeel de resterende gekruide olie die nog in de kom zat, over de koolrabi en laat ze nog 20 min verder roosteren.
  • De koolrabi zal knapperig en goudbruin zijn als ze klaar is.
  • Werk af met extra verse thijm.
TIP:

Zorg dat de stukjes koolrabi dezelfde grootte hebben.
Vergeet niet om aluminiumfolie op je bakplaat te leggen. De esdoornsiroop is plakkerig en zou brandvlekken op je bakplaat achter laten (en niemand houdt ervan om lang potten en pannen of vuile bakplaten schoon te schuren).

Reacties