Vanillewafels

Foto Cathy Van de Moortele
Oh wat had ik zin in vers gebakken wafels. In mijn voorraadkast staat een mason jar, gevuld met pure alcohol en lege vanillepeulen. Vanille is duur en gebruikte peulen weggooien is echt zonde van het geld. Een deel ervan gebruik ik om mijn eigen vanillesuiker te maken, de rest gaat in de pot met alcohol. Hoe langer de mason jar blijft staan, hoe smaakvoller de vanille wordt.

Wat hebben we nodig:
  • 3 eieren
  • 100 gr boter, gesmolten en afgekoeld
  • 240 gr volle melk
  • 125 gr volle Griekse yoghurt
  • 1 eetlepel vanille extract
  • 280 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • snuifje zout
  • 5 gr bakpoeder
  • 20 gr fijne griessuiker
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm het wafelijzer voor op de één na hoogste stand en vet de malle in.
  • Klop de eieren goed los.
  • Doe de boter erbij en klop nogmaals los.
  • Voeg de melk, yoghurt en vanille toe en klop een laatste maal los tot een homogeen beslag.
  • Zeef de bloem met het zout, bakpoeder en de suiker.
  • Voeg de droge ingrediënten bij de natte en meng kort. Gebruik geen mixer, om overmixen tegen te gaan.
  • Breng het beslag over in een maatkan, zodat je makkelijk het beslag in het wafelijzer kan gieten.
  • Bak de wafels mooi krokant. Ze zijn klaar als er geen stoom meer uit het wafelijzer komt.
  • Laat de wafels afkoelen op een rooster.
TIP:

Je kan de wafels in een zakje bewaren in de koelkast/diepvriezer. Warm ze op in de microgolf voor zachte wafels of in de toaster als je ze graag krokant wilt.
De yoghurt zorgt voor een frisse smaak. Je kan ook vanilleyoghurt gebruiken voor extra smaak.
Goed voor 11 stuks.

Reacties

Stella zei…
Hoi, zo maak ik ook mijn vanille... heerlijk in van alles en nog wat!! Ik lees je blog met heel veel plezier en ter inspiratie. Dank je wel en ga zo door! Groet Nicolet