Sesam semolabrood

Foto Cathy Van de Moortele
Daar ik toch wekelijks zelf pastadeeg maak, gaat mijn voorraad semolabloem er snel doorheen. Ik had nu net extra bloem in huis gehaald en dat was ideaal toen ik op het idee kwam, om een semolabrood te bakken. De sesamzaadjes geven het brood een typische nootachtige smaak. Het deed me terugdenken aan de zondagochtenden, toen de kinderen nog klein waren, en we samen aan tafel zaten te genieten van verse pistoleetjes met sesamzaad.

Wat hebben we nodig:
  • 300 gr water
  • 12 gr verse gist
  • 400 gr semola de Cecco (pastabloem)
  • 130 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 8 gr zout
  • 25 gr olijfolie
  • 1 eiwit, losgeklopt
  • 50 gr sesamzaadjes
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood.
  • Breek de gist in het water en los hem op.
  • Stort de semola en de bloem op het vocht.
  • Strooi het zout aan de ene kant op de bloem, de olie aan de andere kant.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden.
  • Bol het deeg losjes op en laat het 45 min rijzen in een lichtjes ingevette kom.
  • Haal het deeg uit de kom en ontgas het.
  • Laat het deeg 10 min rusten.
  • Verdeel het deeg in 2 gelijke porties.
  • Rol de porties uit tot 2 lange worsten.
  • Maak een denkbeeldige lijn in het midden van elke worst en rol de uiteinden op, om op die manier een S-vorm te bekomen.
  • Leg het brood op de bakplaat en dek af met een handdoek. Doe hetzelfde voor de 2e portie.
  • Laat de broden 45 min rijzen. 
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Bestrijk de broden met losgeklopt eiwit en strooi er het sesamzaad over.
  • Bak de broden 35 -40 min of tot ze mooi gekleurd en gaar zijn. 
    Foto Cathy Van de Moortele
TIP:

Je kan er ook 1 lang brood van maken. Snij het brood dan diagonaal meerdere keren in, voor een mooi effect en een goede rijs.
Ik bak het brood in de broodbakbol van Emile Henry.
Bak het brood in de vorm die jij leuk vindt. Ik heb hier een andere vorm gekozen en daar zwart sesamzaad over gestrooid.
Semolabrood heeft een geelachtig, zacht kruim. Ook getoast is dit een lekker brood en je kan de restjes verwerken tot wentelteefjes.

Reacties