Pasta met gele kerstomaat en basilicum

Foto Cathy Van de Moortele
De Italiaanse keuken is zo'n fijne keuken. Goeie ingrediënten, eerlijke smaken, simpel. Ik wist niet goed wat ik zou eten die middag, maar ik had nog heel wat kerstomaatjes liggen die nodig op moesten. Verse kruiden staan hier altijd in de keuken en de basilicum zag er geweldig uit. Een prima veggie gerechtje als je het mij vraagt.
Omdat ik vaak verse pasta maak en die zelf droog, had ik nog net voldoende pasta alla chitarra voor dit eenpersoonsgerecht.

Wat hebben we nodig:
  • 2 eetlepels olijfolie
  • enkele chilivlokjes
  • 1 grote teen look, niet gepeld
  • 350 gr gele kerstomaatjes, gehalveerd
  • 5 basilicumblaadjes, gescheurd
  • snuifje zout
  • snuifje suiker
  • pasta voor 1 persoon
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de olie warm worden in een hapjespan.
  • Fruit de chilivlokjes met de teen look in de warme olie. Zet het vuur niet te hoog, zodat de look niet verbrandt.
  • Voeg de tomaatjes toe en zet het vuur iets hoger.
  • Laat de tomaatjes wegsmelten tot een dikke saus.
  • Kruid met basilicum, zout en suiker.
  • Kook ondertussen de pasta al dente.
  • Met een tang haal je de pasta uit het water en voeg je die toe aan de saus.
  • Voeg ook een pollepel pastakookvocht toe aan de saus. De koolhydraten van de pasta in het water, zullen helpen om je saus te helpen binden en romiger te maken. Het zal het omscheppen van de pasta in de saus ook makkelijker maken.
  • Gooi de look weg.
  • Warm de pasta nog eens goed door.
  • Schep de pasta in een diep bord. Werk af met extra olijfolie en basilicum.
TIP:

Door de look met de schil mee te fruiten, zal de looksmaak eerder subtiel zijn.

Reacties