Omega 3 brood

Foto Cathy Van de Moortele
Niemand kan het me afnemen, die liefde voor zelfgebakken brood. De verwondering telkens dat brood uit de oven komt. Het krokantje korstje, het zachte kruim, de geur alleen al.

Wat hebben we nodig:
  • 280 gr water
  • 12 gr verse gist
  • 250 gr Omega 3 meel
  • 250 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 4 gr zout
  • 15 gr broodverbeteraar of boter
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Doe het meel en de bloem bij het vocht en laat de Kenwood het deeg 11 min kneden.
  • Voeg ondertussen het zout en de broodverbeteraar (of boter) toe.
  • Bol het deeg op en laat het 45 min rijzen in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Ontgas het deeg en laat het 5 min rusten.
  • Vorm het deeg en leg het op zijn kop in een bebloemd rond rijsmandje.
  • Laat het deeg opnieuw 45 min rijzen.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Bestuif de onderste schaal van de Emile Henry broodbakbol lichtjes met bloem.
  • Keer het rijsmandje voorzichtig om, zodat het brood uit het mandje op de schaal valt.
  • Bestuif het brood lichtjes met bloem en wrijf het wat open met je hand, zodat je een dun wit laagje hebt.
  • Snij het brood naar keuze in met een scherp (lame) mesje.
  • Bak het brood 38 min onder deksel. Verwijder het deksel van de broodbakbol en laat het brood nog 2-3 min verder kleuren.
  • Laat het brood volledig afkoelen op een rooster voor je het aansnijdt.
TIP:

Ik laat het brood in een lichtjes ingevette kom met deksel rijzen, in mijn Stoves met de rijsfunctie. Ook de tweede rijsbeurt is in de oven. Daarvoor zet ik het rijsmandje in de broodbakbol. Ondertussen verwarm ik een van de 3 andere ovens voor, zodat ik het brood daar kan in bakken eens het rijzen gedaan is.
Foto Cathy Van de Moortele
Het Omega 3 meel bevat reeds zout. Daar ik slechts 250 gr van dit meel gebruik, voeg ik nog 4 gr zout toe.
Dossche Mills heeft een zeer grote keuze aan meel en bloem om brood mee te bakken. Ook dit Omega 3 meel komt uit hun collectie.
Voor mijn broden kies ik altijd heteluchtoven.
Hou je niet in om je broden te leren versieren. Snij ze in met vaste hand, zonder aarzelen. Maak de inkepingen in één keer, met een heel scherp (scheer)mesje, op een licht bebloemd oppervlak, net voor het brood de oven in gaat.

Reacties