Ricotta- en spinazieflapjes

Ik had nog geen idee wat ik voor mezelf zou maken als lunch. Tot ik op Facebook een videorecept zag voorbijkomen en ik voor mezelf naging of ik alles in huis had. Wat een schitterend idee!
Foto Cathy Van de Moortele
Je maakt kleine, hartige pannenkoekjes en die vul je met een mengeling van ricotta en spinazie. Met een bechamelsaus erover, heb je een ideaal en vullend ovengerecht.

Wat hebben we nodig:
  • 4 eieren
  • snuifje zout
  • 40 gr vetstof, gesmolten en afgekoeld
  • 250 gr bloem, gezeefd
  • 500 gr melk
  • 50 gr vetstof
  • 50 gr vloeiende bloem
  • 500 gr melk, heet
  • peper
  • zout
  • nootmuskaat
  • 500 gr spinazie, gewassen
  • 250 gr ricotta
  • 1 eetlepel Parmezaanse kaas, vers geraspt
  • 100 gr mozzarella cucina, geraspt
Hoe gaan we te werk:
  • We maken eerst de pannenkoekjes.
  • Klop de eieren met het snuifje zout en voeg de gesmolten vetstof toe.
  • Klop afwisselend bloem en melk door het eierbeslag.
  • Klop goed zodat je geen klontertjes hebt. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Neem een antikleefpan met een diameter van 16 - 20 cm. Vet ze lichtjes in.
  • Giet een bodempje beslag in de pan.
  • Laat de pannenkoekjes aan beide kanten lichtbruin bakken.
  • Stapel alle pannenkoekjes (ik had er 12) opeen.
  • Maak de bechamel: laat 50 gr vetstof smelten in een steelpan.
  • Roer er de vloeiende bloem onder tot je een gebonden roux hebt.
  • Voeg de hete melk in deeltjes toe en klop telkens goed, tot je een gladde saus hebt.
  • Kruid met peper, zout en nootmuskaat. Hou de saus warm.
  • Verwarm de oven voor op 180°C en zet twee ovenschalen klaar.
  • Doe de spinazie in een grote kookpot en laat ze slinken, zonder vetstof of water toe te voegen.
  • Nijp zoveel mogelijk vocht uit de spinazie en hak ze fijn.
  • Meng de spinazie met de ricotta, Parmezaanse kaas en mozzarella.
  • Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
  • Nu kan je de flapjes gaan samenstellen.
  • Besmeer de bodem van beide ovenschalen met een klein beetje bechamelsaus, zodat de flapjes niet aan de bodem blijven plakken.
  • Besmeer een pannenkoekje met wat bechamel en schep er een eetlepel spinazievulling op.
  • Smeer de spinazievulling open.
  • Rol het pannenkoekje op, burritostyle (je vouwt de zijkanten mee naar binnen tijdens het rollen). Leg de gevormde flapjes in de ovenschalen, met de naad naar beneden.
  • Dek af met de rest van de bechamel.
  • Zet de ovenschalen 30 min in de oven.
Foto Cathy Van de Moortele
TIP:

Bereid één ovenschaal meteen en vries de andere in voor een andere keer. 
Mijn tweede ovenschaal heb ik anders gedaan: ik heb de pannenkoekjes in een ronde bakvorm gelegd ipv ze op te rollen. Op die manier heb ik een hartige pannenkoekentaart gevormd.

Reacties