Pasta alla chitarra met coquilles en postelein

Foto Cathy Van de Moortele
Er is niets wat ik liever doe, dan op mijn gemak en liefst alleen, boodschappen doen bij Delhaize. Ik doe inspiratie op tijdens het winkelen, neem veel dingen in mijn handen en bedenk wat ik er zou kunnen van maken. Voor vandaag had ik saté's met verse frietjes voorzien, maar toen ik de postelein in de gaten kreeg en ook verse coquilles zag liggen, wist ik dat Hubby saté's met frietjes zou eten en ik voor een visgerechtje zou gaan... Geen tijd meer om ook nog verse pasta te maken, maar een pak pasta alla chitarra mocht voor deze keer wel.

Wat hebben we nodig:
  • 1/4 pak pasta alla chitarra
  • 1 verpakking verse postelein, gespoeld en droog gedept
  • 6 verse coquilles, gespoeld onder koud water en droog gedept
  • 1 eetlepel Mycryo (cacaoboter in poedervorm)
  • peper en zout
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 50 ml witte wijn
  • 100 ml culinaire room
  • 1 citroen
Hoe gaan we te werk:
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het vuur en breng die aan de kook.
  • Gaar de pasta volgens de richtlijnen op de verpakking.
  • Ondertussen bereiden we de groente voor: snij de uiteinden van de steeltjes weg en hak de steeltjes fijn. Hak de blaadjes van de postelein grof. (hou enkele blaadjes apart voor de afwerking).
  • Paneer de coquilles met Mycryo, zodat ze een dun laagje vetstof krijgen. Kruid met peper en zout.
  • Verhit een antikleefpan op een medium hoog vuur en bak de coquilles krokant aan één kant.
  • Bak de andere kant ook krokant.
  • Haal de coquilles uit de pan en hou ze warm onder folie.
  • Fruit het sjalotje glazig in dezelfde pan (voeg wat extra olie toe) en blus met de wijn.
  • Laat de wijn praktisch helemaal inkoken en voeg de room toe.
  • Warm goed door.
  • Roer de steeltjes en de blaadjes van de postelein door de room en warm door.
  • Giet de pasta af en voeg wat kookvocht toe aan de saus.
  • Meng de pasta onder de saus en voeg ook de coquilles weer toe.
  • Serveer de pasta in een diepe kom en werk af met wat extra blaadjes postelein.
  • Rasp wat citroenschil boven het gerecht voor de fraîcheur.
TIP:

Je zou dit gerecht ook kunnen maken met waterkers of jonge spinazie.
Mycryo is een product van Callebaut. Het is cacaoboter in poedervorm, ideaal voor het grillen/bakken van kwetsbare producten waarbij je niet een grote hoeveelheid vetstof wilt. Ideaal voor coquilles dus. Je hebt er heel weinig van nodig en je krijgt toch een mooi krokant korstje.
Heb je geen Mycryo? Vet je coquilles dan een heel klein beetje in met neutrale olijfolie voor je ze kruidt. Doe geen vetstof in de pan.

Reacties