Strata van courgette en tomaat

Foto Cathy Van de Moortele
Mijn vriendin heeft een grote moestuin, waar ze elke dag in bezig is. Onkruid wieden, water geven, planten verzorgen, stekjes uitplanten. Ze stopt er liefde in en laat me meegenieten van haar oogst. Deze keer bracht ze een bak met een courgette waarmee ik 20 mensen kan voeden, een grote venkel, kerstomaatjes, rode ui, sjalot, witte uien. Ik wist meteen wat gedaan.
Een strata is een ovenschotel van ei, groenten en brood. Het lijkt wel wat op een quiche, maar het korstdeeg of bladerdeeg vervang je door blokjes brood. Netjes toch?

Wat hebben we nodig:
  • 400 gr courgette, gewassen
  • 1 koffielepel zout
  • 6 eieren
  • 200 gr cottage cheese
  • 150 gr cheddar, geraspt
  • peper en zout
  • 1 koffielepel sriracha
  • 3 grote tomaten, ontpit en in reepjes gesneden
  • 15 basilicumblaadjes, in reepjes gesneden
  • 150 gr wit brood, in blokjes gesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Rasp de courgette grof en bestrooi ze met zout.
  • Laat de courgette uitlekken in een vergiet boven een kom.
  • Klop de eieren los met de cottage cheese.
  • Roer de cheddar onder de eieren.
  • Kruid met peper, zout en sriracha (pikante saus).
  • Spatel de tomatenreepjes en basilicum onder de eieren.
  • Nijp zoveel mogelijk vocht uit de courgette en roer ze onder de eieren.
  • Vet een grote ovenschaal (ik heb mijn sauteuse van Emile Henry gebruikt, met een diameter van 30 cm) goed in.
  • Strooi de blokjes brood in de schaal en overgiet met het eiermengsel.
  • Bak de strata 40 min of tot hij goudbruin en gaar is.
  • Laat 10 min afkoelen voor je hem aansnijdt, zodat de eieren nog wat steviger kunnen worden.
TIP:

Sriracha is een pikante saus. Je kan ook enkele druppels Tabasco gebruiken als je geen sriracha hebt.
Ik heb dagvers wit brood in dikke plakken gesneden en daar blokjes van gesneden. Is je brood enkele dagen oud, week de blokjes brood dan kort in wat water of melk en nijp ze uit.
Schil de courgette niet. De schil is perfect eetbaar en zorgt voor extra stevigheid en kleur.
Geen fan van cottage cheese? In principe proef je niet echt de cottage cheese, dus zou dat geen probleem mogen zijn. Maar vervang gerust door evenveel ricotta.
Laat zeker de courgette uitlekken, daar ze veel vocht bevat en je strata anders waterig wordt.

Reacties

Anoniem zei…
Vanavond de Strata gemaakt. Jeetje, wat is dat lekker zeg. Een volgende keer zal ik restjes groenten gebruiken dan hoeft er niets weggegooid worden. Bedankt, Cathy.