Challah

Foto Cathy Van de Moortele
Zo lang geleden dat ik nog eens challah gemaakt heb. Dit van oorsprong Joodse brood, is een luxebrood met ei, afgewerkt met maan- of sesamzaad. Een beetje te vergelijken met koekenbrood of brioche, maar toch met een eigen typische smaak. Heerlijk om zo te eten, maar restjes verwerk je dan weer tot toast of wentelteefjes. Dit recept was meteen een reden om mijn grootste Emile Henry broodbakvorm boven te halen.

Wat hebben we nodig:
  • 250 gr water
  • 15 gr verse gist
  • 2 eieren
  • 50 gr suiker
  • 665 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 9 gr zout
  • 60 gr (kramiek)boter
  • 1 ei, losgeklopt
  • sesamzaad en maanzaad
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Klop de eieren los en voeg ze toe aan het water, met de suiker.
  • Stort de bloem op de natte ingrediënten en laat de Kenwood 11 min kneden.
  • Voeg ondertussen het zout en ook de (kramiek)boter toe.
  • Na het kneden moet je een elastisch en zijdezacht, niet plakkerig deeg hebben.
  • Leg de deegbal in een lichtjes ingevette kom met deksel gedurende 2u of tot het deeg in volume verdubbeld is.
  • Weeg het deeg af en verdeel het in 3 gelijke delen. 
  • Bol alle drie de deegballen op en laat ze 15 min rusten onder een handdoek.
  • Rol elke deegbal uit tot een lange worst. De uiteinden mogen iets dikker zijn dan het midden.
  • Vlecht de 3 worsten tot een lange vlecht en leg ze in een lichtjes ingevette, langwerpige bakvorm.
  • Laat het deeg 1u rijzen of tot het in volume verdubbeld is.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 180°C.
  • Bestrijk het brood met losgeklopt ei en bestrooi het naar wens met maan- of sesamzaad.
  • Bak het brood 40 min onder deksel.
  • Bak het nog 8 - 10 min zonder deksel of tot het goudbruin en gaar is.
  • Ontvorm het brood door de vorm om te draaien.
  • Laat het brood afkoelen op een rooster.
TIP:

Mijn grootste Emile Henry broodbakvorm heb ik hier gekocht.
Kramiekboter is een broodverbeteraar in pastavorm, specifiek voor dit soort luxebroden. Ik koop dit product bij Wittevrongel in Eeklo. Het zorgt voor een mals kruim en een langere bewaartijd van je brood. In Nederland is dit vast te krijgen bij Zuidmolen.

Foto Cathy Van de Moortele

Reacties

Anoniem zei…
Prachtig brood, Cathy. Zelf gebruik ik ook de EH bakvormen en bak de broden dan op 230 graden, zoals beschreven in je andere broodrecepten. Nu wordt dit brood gebakken op 180 graden? Weet jij misschien waar ik de kramiekboter in Nederland kan kopen?