Broodpudding met verse bosbessen

Foto Cathy Van de Moortele
Na mijn tweewekelijks bezoek aan de Boerenmarkt, kwam ik naar huis met o.a. twee emmertjes bosbessen. In de namiddag wist ik al wat ik met die bosbessen wou doen. Er lag namelijk nog een homp oud wit brood in de kast en ik gooi niet graag brood weg. Dat brood heb ik dan maar versneden en ontkorst, om er een heerlijke broodpudding van te maken. Niet zoals onze broodpudding, maar op de Engelse manier en dan met mijn eigen toets. Ik kan het je aanraden!

Wat hebben we nodig:
  • 250 gr verse melk
  • 300 gr slagroom
  • het merg van 1 vanillestok
  • 3 eieren plus 1 eierdooier
  • 50 gr rietsuiker
  • 8 sneden wit brood, ontkorst
  • boter, op kamertemperatuur
  • 150 gr verse bosbessen
  • 50 gr pecannoten, gehakt
  • 30 gr rietsuiker
Hoe gaan we te werk:
  • Meng de melk met de slagroom, het vanillemerg en de vanillestok in een steelpan.
  • Breng de melk net niet aan de kook.
  • Klop de eieren los met de dooier en de rietsuiker.
  • Giet de net niet kokende melk bij de eieren en klop alles goed los.
  • Beboter de sneden brood aan beide zijden. Leg hiervoor de sneetjes op elkaar en beboter telkens 1 kant en draai die dan om.
  • Snij de sneden brood in driehoeken of in halve sneden.
  • Beboter een ovenschaal en schik de helft van de sneetjes in de schaal. Ze moeten elkaar een beetje overlappen.
  • Strooi de helft van de bosbessen en van de pecannoten over het brood.
  • Leg een tweede laag brood op de bessen en strooi er de rest van de bosbessen en noten over.
  • Giet het beslag voorzichtig over de sneetjes brood.
  • Laat het brood een half uur weken.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 180°C.
  • Bestrooi de broodpudding met de resterende suiker en bak hem 45 min of tot hij goudbruin en gaar is.
  • Laat de broodpudding in de vorm helemaal afkoelen of eet hem lauw.
TIP:

Ik koop vaak grote hoeveelheden bosbessen en vries ze in diepvrieszakjes in. Ze ontdooien heel snel en zo heb je altijd bosbessen in huis voor je ontbijt, lekker gebak, een tussendoortje, in yoghurt,..

Reacties