Aardappelblokjes met spinazie

Foto Cathy Van de Moortele
In mijn pottenlade staan enkele verschillende formaten gietijzeren pannen. Deze grote, ronde pan, gebruik ik graag voor het bakken van rauwe aardappelblokjes. Ze zorgt voor een mooi korstje op de aardappeltjes en de pan is non-stick door het vele gebruik. Ik had nog spinazie die op moest en voor extra kleur en smaak gooide ik nog wat kerstomaatjes erbij. Das genieten toch?

Wat hebben we nodig:
  • 1 grote frietaardappel, gewassen
  • 1 eetlepel olie
  • peper en zout
  • 2 handenvol spinazie, gewassen en gedroogd
  • 8 kerstomaatjes, gehalveerd
  • oregano
Hoe gaan we te werk:
  • Schil de aardappel niet. Snij de rauwe aardappel in dikke plakken en van die plakken snij je gelijke blokjes.
  • Laat wat olie heet worden in een gietijzeren pan.
  • Bak de aardappelblokjes mooi krokant aan alle kanten en laat ze verder garen op een zachter vuur.
  • Kruid met peper en zout.
  • Als de aardappeltjes bijna gaar zijn, strooi je de spinazie over de aardappelen.
  • Roer om en laat de spinazie slinken.
  • Voeg nu ook de halve kerstomaatjes toe en schud je pan af en toe op.
  • Kruid met oregano, schep om en dien op.
TIP:

Neem jonge spinazie.
Dit gerechtje is goed voor 2 pers. Ik heb het geserveerd met gemarineerde spareribs.

Reacties