Zonnige pizza

Foto Cathy Van de Moortele
Het moet in het middelbaar geweest zijn, toen ik voor het eerst een pizza at met daarop een gebakken ei. Ik vond het alvast heel bijzonder en smakelijk, daar op een terrasje in Reims. Daar ik deze week een nieuwe voorraad pizzadeeg gemaakt heb, moest ik niet langer twijfelen.

Wat hebben we nodig:
  • 1/4 recept pizzadeeg
  • 1 - 2 eetlepels marinarasaus
  • 30 gr Emmenthaler, geraspt
  • 2 eieren
  • peper en zout
  • chilivlokjes
  • enkele plakjes Italiaanse prosciutto ham, fijngesneden
  • rucola
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op de hoogst mogelijke temperatuur (bij mij is dat 260°C) en laat je pizzasteen mee opwarmen.
  • Doop het bolletje pizzadeeg in bloem en duw het uit tot een grote cirkel.
  • Leg het pizzadeeg op bakpapier op een grote schep (ik gebruik hiervoor een plank met handvat).
  • Schep de pizzasaus in het midden van het deeg en met cirkelachtige bewegingen verspreid je de saus tot net niet aan de rand.
  • Strooi de kaas over de saus.
  • Breek de eieren op de pizza en zorg dat je de dooiers niet breekt.
  • Kruid met peper, zout en enkele chilivlokjes.
  • Bak de pizza mooi krokant in 8 min.
  • Werk af met plakjes ham en zet de pizza nog even terug in de hete oven.
  • Serveer met rucola.
TIP:

Gebruik de rest van de marinarasaus om te serveren met gehaktballetjes en penne.

Reacties