Chocolate chip koekjes met paranoten

Foto Cathy Van de Moortele
Ik koop ze eigenlijk bijna nooit, die paranoten. Ik vind ze nogal groot en vezelachtig. Maar toen ik deze paranootstukjes vond, dacht ik meteen: koekjes!

Wat hebben we nodig:
  • 85 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 1 ei
  • 150 gr rietsuiker
  • 140 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 1/4 koffielepel natriumbicarbonaat
  • snuifje zout
  • het merg van 1/2 vanillestokje
  • 30 gr paranoten, in stukjes gehakt + extra voor de afwerking
  • 85 gr chocolate chips + extra voor de afwerking
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 165°C.
  • Zet twee bakplaten met bakpapier klaar.
  • Mix de boter met het ei en de rietsuiker tot een homogeen mengsel.
  • Meng de bloem met het natriumbicarbonaat, het zout en het vanillemerg. Gebruik hiervoor een garde.
  • Doe de droge ingrediënten bij de natte en meng kort.
  • Roer de paranoten en de chocolate chips door het beslag.
  • Gebruik een kleine roomijsschep om 24 hoopjes te scheppen.
  • Leg de hoopjes met voldoende tussenruimte op de bakplaten.
  • Duw de koekjes iets platter.
  • Strooi nog wat extra chocolate chips en nootjes over de hoopjes deeg.
  • Bak de koekjes 14 min of tot de randjes lichtjes gekleurd zijn.
  • Laat de koekjes nog 5 min afkoelen op de bakplaten vooraleer je ze overschept op roosters.
TIP:

Bewaar de koekjes in een blikken koekjestrommel, zodat ze mooi krokant blijven.

Reacties