Aardbeiconfituur

Foto Cathy Van de Moortele
Belgische aardbeien, zongerijpt: top! Hier net om de hoek, bij Van Eigen Kweek, ging ik naar de Boerenmarkt, een nieuwe traditie waar ik heel blij om ben. De aardbeien lonkten me meteen en het heeft me niet gespeten: zeer smaakvol. Natuurlijk had ik een paar bakjes teveel gekocht en dat kon ik alleen maar toejuichen, want mijn excuus om aardbeiconfituur te maken was er.

Zoek een boerenmarkt bij jou in de buurt en geniet van seizoensgroenten en -fruit. Je steunt er niet alleen de kleine zaken mee: het is nog eens goed voor je portemonnee én voor je gezondheid.
Wat hebben we nodig:
  • 1 kg rijpe, smaakvolle aardbeien, ontkroond en in stukjes gesneden
  • 1 kg geleisuiker
Hoe gaan we te werk:
  • Zet een klein bordje in de koelkast.
  • Doe de stukjes aardbei met de suiker in een grote, zware pot, type Le Creuset.
  • Laat het fruit 30 min staan en roer af en toe om.
  • Met een pureestamper maak je het fruit nog wat kleiner.
  • Breng het fruit aan de kook.
  • Laat de confituur doorkoken (volg de richtlijnen op de verpakking van jouw geleisuiker).
  • Laat een lepeltje confituur vallen op het ijskoude bordje dat in de frigo staat.
  • Wacht even. Haal je vinger door het hoopje confituur. Als de lijn blijft staan, is je confituur stevig genoeg.
  • Breng de confituur over in schone, omgespoelde bokalen. Schroef de deksels erop en draai de potten onmiddellijk om.
  • Laat de bokalen confituur afkoelen op een vochtige handdoek.
  • Bewaar koel.
TIP:

Schrijf de datum op je bokaaltjes confituur.

Reacties