Toast guacamole & gerookte zalm

Foto Cathy Van de Moortele
Meerdere keren per week krijg ik de vraag: wie eet al die gerechten op die jij klaarmaakt? Even verduidelijken dus: ik maak meerdere maaltijden per dag klaar en meestal zijn die gerechten voor één persoon bedoeld. Ons gezin eet heel gevarieerd en elk heeft zijn eigen voorkeuren en smaken. Ik vind het dan weer fijn zaken uit te testen en voor iedereen iets te vinden dat ze graag eten.
Deze toast met guacamole en gerookte zalm, was voor de oudste dochter en ik. We genieten hier allebei van en het is een fijne afsluiter van de dag. Of je eet hem als lunch natuurlijk! Wie houdt je tegen?

Wat hebben we nodig:
  • 1 avocado, geschild en ontpit
  • 1 koffielepel Mexicaanse kruiden
  • scheutje citroensap
  • rode ui, gepeld en fijngesnipperd
  • peper van de molen
  • grof zout
  • twee sneden brood, dik gesneden en desgewenst getoast
  • 2 plakken gerookte zalm, in snippers gesneden
  • citroenpeper
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en fijngesneden
  • eetbare bloemetjes

Hoe gaan we te werk:
  • Haal het vruchtvlees uit de schil en plet het met een vork.
  • Voeg de Mexicaanse kruiden, het citroensap en de uisnippertjes toe.
  • Kruid met peper en zout.
  • Besmeer de sneden brood met guacamole en beleg met snippers zalm.
  • Kruid met citroenpeper en strooi er de pijpajuintjes en bloemetjes over.
  • Serveer meteen.

TIP:

Avocado verkleurt snel. Het citroensap helpt om dat proces te vertragen, maar guacamole eet je toch best zo snel mogelijk op.
Bij het kiezen van een avocado, weet je niet altijd of hij al dan niet rijp genoeg is. Pulk het steeltje weg en de kleur die daaronder zit, geeft de kleur weer van het vruchtvlees. De schil moet ook al een beetje los zitten van het vruchtvlees.
Ik gebruik graag toast voor dit soort maaltijden, maar toast mijn brood maar aan één kant, zodat het niet te hard wordt.

Reacties