Griekse salade

Foto Cathy Van de Moortele
Hoe kan het nu plots weer sneeuwen, halverwege maart? Ik verlang naar de lente, naar de zon, naar nieuw leven, een glas wijn en kabbelend water. Als ik nu heel hard mijn ogen dicht hou en geniet van deze Griekse salade?

Wat hebben we nodig:
  • 1 Romeinse salade, in hapklare stukken gesneden
  • 10 kerstomaatjes, gehalveerd
  • 1/2 rode ui, gepeld en in heel fijne ringen gesneden (mandoline)
  • 1/2 komkommer, in plakken gesneden
  • 8 olijven
  • 4 gemarineerde, zongedroogde tomaten
  • feta, in blokjes gesneden
  • 1 eetlepel provençaalse kruiden
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel azijn
  • snuifje zout
  • peper van de molen
  • snuifje suiker
  • 1 teen look, geperst

Hoe gaan we te werk:
  • Meng de sla met de tomaatjes, ui, komkommer, olijven en zongedroogde tomaten in een mooie, grote kom.
  • Verkruimel de feta boven de salade.
  • Meng de kruiden met de olie, azijn, het zout, peper, de suiker en de geperste look.
  • Serveer deze dressing bij de salade.


TIP:

Hou je niet van feta? Er bestaat ook kaas die lijkt op feta, maar niet diezelfde smaak heeft wat veel mensen van feta weghoudt. Ik ben ook niet echt een feta fan, vandaar dat ik voor mijn Griekse salade ook gekozen heb voor de vervanger.

Reacties