Rode pesto

Foto Cathy Van de Moortele
Pasta maken blijft leuk, ook 's avonds laat. Dan kijk ik filmpjes op Internet en moet ik er meteen aan beginnen. Het was lang geleden dat ik nog eens strikjes had gemaakt. Mijn pastawieltje had kuren, dus de meeste van mijn farfalle hebben gewoon rechte boordjes ipv de meer gekende getande randjes. Dat doet echter niets af aan de smaak.
Ik had nog rucola en gegrilde paprika's in mijn koelkast. Gemixt met walnoten en pompoenpitten, komt deze pesto helemaal tot zijn recht.
Pesto warm je nooit mee op in een gerecht. Meng de pesto onder de warme, uitgelekte pasta en serveer. Zo is hij op zijn best!
Kies een mooie bokaal uit om je pesto in te bewaren. Dek hem af met een laagje olijfolie, zodat er geen lucht bij kan en gebruik altijd een propere lepel om te scheppen.

Wat hebben we nodig:
  • 8 walnoten, droog getoast
  • 20 gr pompoenpitten, droog getoast
  • 2 handenvol rucola
  • 2 tenen look, gepeld
  • 2 gegrilde rode paprika's (bokaal), uitgelekt
  • 120 ml olijfolie
  • 40 gr Parmezaanse kaas, geraspt
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
Foto Cathy Van de Moortele
  • Doe de walnoten en de pompoenpitten met de rucola en look in de keukenrobot.
  • Gebruik de pulseknop om deze ingrediĆ«nten grof te hakken.
  • Voeg de paprika's toe en cutter fijn.
  • Giet de olijfolie in deeltjes door het trechtertje van je keukenrobot en laat de pesto mooi binden.
  • Meng de kaas kort door de pesto. Cutter enkel als de kaas grof geraspt is.
  • Kruid met peper en zout.
  • Bewaar de pesto in een schone bokaal. Giet een laagje olijfolie over de pesto, zodat er geen lucht bij kan en gebruik altijd een propere lepel om je pesto te scheppen.
TIP:

Gebruik meer of minder olijfolie, afhankelijk van wat je er mee wilt doen. Wil je de pesto op toastjes serveren, dan mag hij wat steviger zijn. Is de pesto bedoeld als pastasaus? Gebruik dan wat meer olie.
Meng eens wat van deze rode pesto door verse kaas, als broodbeleg.

Reacties