Italiaanse canestrelli

Foto Cathy Van de Moortele
Moest Naima Baracca me niet gewezen hebben op deze Italiaanse canestrelli, ik had ze nooit leren kennen. Maar wat ben ik blij dat ze dat wel gedaan heeft! Ik had het recept al gelezen, maar kon me er niet echt iets bij voorstellen. Ze drong echter aan en zei dat ze echt zo lekker waren, dus heb ik me er aan gewaagd. Ik had het recept door 3 gedeeld, omdat 100 koekjes ineens me toch wel heel veel leken voor een experiment. Ik heb het me al beklaagd..
Canestrelli smaken lichtjes naar citroen en zijn te herkennen aan hun specifieke bloemvorm met het gat in het midden en deze koekjes komen uit Ligurië.

Wat hebben we nodig:
  • 100 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 65 gr maïzena
  • 50 gr bloemsuiker
  • het merg van 1/3 vanillestok
  • 2 hardgekookte eieren
  • enkele druppels citroen extract
  • 100 gr boerenboter, ijskoud en in blokjes gesneden
  • suikersneeuw
Hoe gaan we te werk:
  • Zeef de bloem met de maïzena en de bloemsuiker. Roer met een garde tot alles mooi gemengd is.
  • Voeg het vanillemerg toe en meng opnieuw.
  • Pel de eieren en gebruik het eiwit voor andere doeleinden.
  • Wrijf de hardgekookte eigelen door een zeefje boven de bloem.
  • Voeg het citroen extract toe en meng.
  • Meng de boterblokjes kort door de bloem in de Kenwood en maak er een bal van.
  • Wikkel het deeg in plastic folie en leg het 1u in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 170°C. Bekleed 2 bakplaten met bakpapier.
  • Rol het deeg uit tot 1cm, op een licht bebloemd werkblad.
  • Steek zoveel mogelijk bloemetjes uit het deeg en haal het middelste eruit met een rond stekertje (ik gebruik hiervoor een spuitmondje).
  • Leg de koekjes op de bakplaten en bak ze 18 min. 
  • De koekjes mogen niet echt kleuren.
  • Laat de koekjes afkoelen op een rooster.
  • Bestuif de afgekoelde koekjes met suikersneeuw.
TIP:

Suikersneeuw is bloemsuiker die niet smelt.

Reacties