Brioche met maanzaad

Foto Cathy Van de Moortele
Er staat hier altijd redelijk wat voorraad om te bakken. We hebben zelfs een extra bijkeuken gebouwd, zodat ik nog meer kastruimte heb. Het is namelijk zo fijn, om op elk moment van de dag te kunnen koken en bakken, zonder dat ik daarvoor eerst nog naar de winkel moet. Met een voorraadkast vol inspiratie, kan ik snel aan de slag om 7u in de morgen of om 23u45.
Dit briochebrood kwam er, door resten bloem uit mijn voorraad te gebruiken. Ik hou eigenlijk wel van brioche in combinatie met hartig beleg. Denk maar aan pulled pork of mierikswortel met rosbief, knolselder en waterkers. Iets voor jou?

Wat hebben we nodig:
  • 125 gr volle melk
  • 50 gr water
  • 12 gr verse gist
  • 150 gr witte spelt
  • 100 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 250 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 8 gr zout
  • 2 eieren + 1 eierdooier
  • 20 gr kristalsuiker
  • 150 gr boter, koud en in blokjes gesneden
  • 1 ei, losgeklopt met 1 eetlepel melk
  • blauw maanzaad
  • wit maanzaad
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de melk met het water in de kom van de Kenwood.
  • Breek de gist in het vocht.
  • Stort de 3 soorten bloem op het vocht.
  • Laat de Kenwood het deeg mengen met de K-klopper gedurende 4 min.
  • Voeg het zout, eieren, eierdooier en suiker toe.
  • Verwissel de klopper voor de kneedhaak.
  • Kneed het deeg 11 min op lage snelheid.
  • Voeg de blokjes boter één voor één toe en doe er pas nieuwe boter bij, als de vorige is opgenomen.
  • Laat het deeg 20 min rusten in een lichtjes ingevette kom. Sluit af met een deksel zodat het deeg niet uitdroogt.
  • Ontgas het deeg en bol het op.
  • Laat het deeg nog 25 min rusten in de kom.
  • Ontgas het deeg en laat het 5 min rusten.
  • Rol het deeg mooi op en leg het in een rechthoekige bakvorm. Ik gebruik hiervoor de rechthoekige broodbakvorm van Emile Henry (lichtjes invetten en met bloem bestuiven). Zet het deksel op de vorm en laat het deeg 45 min rijzen of tot het net onder de rand komt.
  • Verwarm de oven voor op 230°C.
  • Bestrijk het brood lichtjes met losgeklopt ei.
  • Strooi de maanzaadjes over het brood.
  • Zet het deksel op de vorm en bak het brood 35 min op 230°C.
  • Verwijder het deksel en laat het brood nog zo'n 8 min verder bakken tot het mooi gekleurd is.
  • Ontvorm het brood en laat het helemaal afkoelen op een rooster.
TIP:

Als je het brood wilt beleggen met pulled pork, maak je sneetjes brioche dan redelijk dan. Toast ze aan één kant en beleg ze met pulled pork.

Reacties