Flapjes met spinazie/kaassaus

Foto Cathy Van de Moortele
Dit brengt me terug naar mijn tienerjaren, waarin flapjes met kaas/ham of flapjes met champignons graag gegeten werden. De oudste dochter eet ze ook graag en ik heb ze af en toe in huis, diepgevroren. Waarom waarom ik nooit eerder geprobeerd om ze zelf te maken? Geen idee.
Eerder deze week had ik deze vulling al gemaakt voor mijn zalm en croûte. Het leek me ook een ideale vulling voor flapjes. Dit recept is goed voor 12 flapjes.

Wat hebben we nodig:
  • 120 gr ei
  • 280 gr volle melk
  • 140 gr bloem
  • snuifje zout
  • 1 eetlepel boter, gesmolten
  • extra vetstof
  • spinazie/kaassaus
Hoe gaan we te werk:
  • Mix het ei met de melk, bloem, het zout en de gesmolten boter tot een homogeen beslag. Gebruik hiervoor een garde.
  • Verhit een kleine pan en doe er wat extra vetstof in (niet te veel).
  • Giet een pollepel beslag in de pan en draai de pan even, zodat het beslag mooi verdeeld wordt.
  • Bak de pannenkoek lichtjes aan één kant.
  • Schep een eetlepel koude vulling op het flapje en vouw dicht. 
  • Bak de gevulde flapjes in een pan met een bodempje olie, op een zacht vuurtje of bak ze in de oven.
TIP:

Ook lekker met kaas/ham, kaas/champignons, kaas/garnaal, kaas/soepvlees, ..
Meng vers gesnipperde kruiden door het beslag: peterselie, bieslook, dille, ..
Bak de pannenkoekjes heel lichtjes aan één kant: je moet ze nadien nog eens bakken. Doordat één kant niet gebakken wordt, kleeft het pannenkoekje mooi dicht.
Doe niet teveel vulling in het flapje, zodat de pannenkoek niet openscheurt.

Reacties