Citroen maanzaad muffins

Foto Cathy Van de Moortele
Heel lang geleden, toen ik Portland, Oregon woonde, ging ik zeker eens per week langs bij Starbucks en at ik met heel veel plezier een citroen maanzaad muffin. Muffins waren bij ons nog niet gekend en ik was helemaal gek op deze fluffy traktatie. Ik kom niet meer zo vaak bij Starbucks, maar die muffins? Die maak ik nu gewoon zelf.

Wat hebben we nodig:
  • 260 gr patisseriebloem
  • 4 gr bakpoeder
  • 2 gr natriumbicarbonaat
  • 1 gr zout
  • 15 gr maanzaad
  • 200 gr fijne griessuiker
  • zeste van 1 citroen
  • sap van 1/2 citroen
  • 115 gr boter, gesmolten en afgekoeld
  • 2 eieren
  • 120 gr volle Griekse yoghurt
  • 120 gr zure room
  • 1 koffielepel vanille essence
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Bekleed 12 muffinvormen met papieren muffinvormpjes.
  • Met een garde meng je de bloem met het bakpoeder, natriumbicarbonaat, zout, maanzaad.
  • In een andere kom meng je de suiker met de zeste en het citroensap, de afgekoelde boter, de eieren, yoghurt, zure room en vanille.
  • Meng de natte ingrediënten kort door de droge. Meng niet langer dan nodig, anders krijg je taaie muffins. Meng alles met een garde, niet met een mixer.
  • Schep 12 porties in de vormen.
  • Bak de muffins 18 min of tot ze mooi gekleurd en gaar zijn.
TIP:

Je kan ook kiezen om geen yoghurt te gebruiken en volledig voor zure room te gaan of andersom.
Warm de muffins 30 sec in de microgolf als je ze wilt eten en geniet dubbel.
Werk de muffins af met fondantsuiker en extra maanzaadjes, als je dat lekker vindt. Voeg een beetje citroensap toe aan de fondantsuiker.
Fondantsuiker kan je kant en klaar kopen, maar je kan hem ook zelf maken en lang bewaren: meng 125 gr bloemsuiker met 20 gr water. Verwarm tot net op lichaamstemperatuur.

Reacties