Tarte tatin van witlof

Foto Cathy Van de Moortele
De enige in ons gezin die graag warm witlof eet, is Hubby. Hij is er dol op! Ik was die dag boodschappen gaan doen bij een groenten/fruithalle en kwam naar huis met hotelwitlof: 15 mini stronkjes witlof. Ze waren zo gaaf, zo wit, zo puur en zo jammer dat ik ze zelf niet lust. Ik besloot er een tarte tatin van te maken. Tarte tatin maak ik normaal van appelen, maar van witlof lukt dat dus ook. Een hartige taart!

Wat hebben we nodig:
  • vetstof
  • 15 mini stronkjes witlof
  • peper en zout
  • 150 gr donkerbruine suiker
  • 50 gr water
  • 15 gr boerenboter
  • 1 takje thijm, geritst
  • 1 vel bladerdeeg
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Laat wat vetstof smelten in een tarte tatin pan.
  • Stoof het witlof een beetje aan, zodat het al wat kleur krijgt aan beide kanten.
  • Kruid met peper en zout. 
  • Haal het witlof uit de pan en veeg de pan schoon.
  • Doe de suiker met het water in de pan en laat de suiker wegsmelten.
  • Van zodra de suiker caramel geworden is, haal je de pan van het vuur. Roer de boter door de caramel.
  • Schik de stronkjes witlof op de caramel en strooi er de thijmblaadjes over.
  • Dek af met het bladerdeeg en vouw overtollig bladerdeeg naar binnen.
  • Schuif de tarte tatin van witlof 30 min in de oven of tot het bladerdeeg mooi gekleurd en gaar is.
  • Haal de pan uit de oven. Zet de onderste schaal van de tarte tatin pan er vanboven op en draai voorzichtig om.
  • Je tarte tatin is nu omgedraaid op de schaal.
  • Smakelijk!
TIP:

Ik gebruik hiervoor de tarte tatin pan van Emile Henry. Op mijn inductiefornuis heb ik hiervoor een tussenstuk nodig, omdat de EH producten keramisch zijn en dat niet werkt op inductie. Mijn gietijzeren tarte tatin pan van Le Creuset is te groot voor dit recept.
Serveer de tarte tatin met een gemengde salade.

Foto Cathy Van de Moortele

Reacties