Omega 3 brood

Foto Cathy Van de Moortele
Lijnzaad en chiazaad: twee zaden die hier vaak gebruikt worden. Ze zijn goed voor je, want ze bevatten van nature omega 3-vetzuren en vezels, die kunnen helpen in het voorkomen van hart- en vaatziekten, artritis en depressies. Ze verlagen ook het cholesterolgehalte in het bloed. Een aanrader, dit smaakvolle, lichte meergranenbrood. Wil jij ook graag zo'n Omega 3 brood bakken? Dit is een gebruiksklare mengeling van Dossche Mills, waar nagenoeg al mijn bloem/meel vandaan komt.
Ik heb er deze keer een tweelingbrood van gemaakt. We waren maar met 2 maar de volgende dag had ik ook een broodje voor 2 nodig. Door het brooddeeg in twee te verdelen, had ik 2 kleine broodjes en bleef mijn 2e broodje mooi vers voor de volgende dag.

Wat hebben we nodig:
  • 290 gr water
  • 12 gr verse gist
  • 500 gr Omega 3 met zout
  • 15 gr broodverbeteraar
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Los de gist op in het water.
  • Stort de bloem op het vocht en laat de Kenwood alles mengen.
  • Kneed het brood 11 min op lage snelheid en voeg tussentijds de broodverbeteraar toe.
  • Bol het brood losjes op en laat het 20 min rusten onder een handdoek. 
  • Ontgas het brood, bol het op en laat het 25 min rusten onder een handdoek.
  • Verwarm de oven voor op 230°C.
  • Ontgas het brood en vorm er een batard (ovaal) brood van.
  • Met de zijkant van je hand, verdeel je het brood in 2 gelijke delen, maar je zorgt dat ze mooi aan elkaar blijven zitten. Je kan de broden een beetje naar elkaar toe brengen.
  • Leg dit tweelingbrood op de schaal van de broodbakbol.
  • Dek af met de koepel.
  • Laat het brood 45 min rijzen of tot het in volume verdubbeld is.
  • Bestuif het brood lichtjes met bloem en wrijf die voorzichtig open.
  • Snij het brood in met een lame mesje.
  • Bak het brood 35 min met de koepel.
  • Verwijder de koepel en laat het brood nog 8 min verder bakken, zodat het mooi krokant wordt en een mooie kleur krijgt.
  • Laat het brood volledig afkoelen op een rooster.
TIP:

De producten van Dossche Mills worden oa verdeeld door Wittevrongel Tuin & Dier, waar ik ook terecht kan voor mijn bakbenodigdheden, broodzakken, bakvormen, chocolate chips, ... Ze kunnen je helpen om de juiste keuze te maken en bieden je de meel/bloemsoorten aan in zakken van 2 kg, 5 kg of 25 kg. Het is maar wat je zoekt en wat je het vaakst gebruikt.
Je kan er ook terecht voor broodbakworkshops (geef je mailadres door als je in de winkel komt) bijvoorbeeld, onder leiding van een ervaren professionele bakker.
Foto Cathy Van de Moortele
De bloem/meelsoorten die ik standaard in huis heb: Suprème (voor al mijn patisserie, luxebroden, kleinbroden, ...), Mistral (voor witbrood), Tradition française (stokbroden) en Emeraude (stokbroden met een beetje zuurdesem), Bisco (pizza), ... Daarnaast kies ik nog enkele speciale soorten zoals dit Omega 3 brood, Naturel Extra (lichtbruin brood), Rogge (Roggeverdommekes), Spelt (speltwraps en speltbrood), Farine de Meule (een echt molenaarsbrood met zeer fijne tarwezemelen), Maltinut (niet alleen brood, maar ook koekjes bak ik hiermee), Oergranen (al het goede van vroeger), Trispelti (3 soorten spelt), ... Ga gewoon even langs en kijk wat jij straks zelf kan bakken.
Ik gebruik ook wel eens 350 gr Omega 3 en voeg dan 150 gr Mistral (witte broodbloem) toe. Dit is een voorbeeld van deze combinatie: 

Reacties