Emeraude Pain de Campagne

Foto Cathy Van de Moortele
Ik kan me niet herinneren wanneer ik laatst brood gekocht heb bij de bakker. Dit soort broden heb ik eerlijk gezegd in onze regio ook nog niet gevonden bij de bakker. Reden te meer om zelf brood te bakken. Emeraude bloem geeft dit brood zijn typische Franse baguettesmaak en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Wat hebben we nodig:
  • 290 gr water
  • 10 gr verse gist
  • 500 gr Emeraude bloem
  • 7 gr zout
  • 5 gr broodverbeteraar
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in. Los de gist volledig op.
  • Stort de bloem over het vocht en laat de Kenwood mengen.
  • Voeg het zout toe en van zodra al het vocht mooi opgenomen is, ook de broodverbeteraar.
  • Kneed 5 min op lage snelheid en 5 min op een tandje hoger.
  • Laat de deegbol 30 min afgedekt rusten.
  • Bol het deeg mooi op en laat het opnieuw 30 min rusten.
  • Ontgas het deeg, geef het de vorm die jij verkiest en laat het brood 1u afgedekt rijzen. Ik laat het brood rijzen in mijn Emile Henry broodbakbol.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Bestuif het brood lichtjes met bloem en snij het in met een lame mesje. 
  • Schuif het brood voor 35 min in de oven. Verwijder de koepel en bak het nog 8 min.
  • Laat het brood volledig afkoelen op een rooster.
TIP:

Knapperig brood, een glas rode wijn en een stuk kaas. Wat heb je nog meer nodig?
Liever geen broodverbeteraar? Vervang die dan door evenveel boter of smout.
Emeraude bloem is een bloemsoort van Dossche Mills in Deinze. Ik haal de bloem bij verkooppunt Wittevrongel in Eeklo.

Reacties