Rauw gemarineerde zalm

Foto Cathy Van de Moortele
Een vaste lunchuitstap elke maand, brengt me naar BLT in Antwerpen. The place to be als je houdt van verse salades, creativiteit, passie en eerlijkheid. Begin augustus was ik daar met mijn artistieke vriendin Katrien, en ik had het geluk dat er nog één rauw gemarineerde zalm kon besteld worden. Ik ben gek op rauwe zalm en deze was dan nog gemarineerd. Het heeft me zo gesmaakt (Roman Drowart heeft er een handje van weg om unieke salades op zijn menu te zetten), dat ik daags nadien zelf zalm marineerde en er mijn eigen versie van maakte...

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr dagverse zalm, kort bevroren (30 min)
  • het sap van 1/4 limoen
  • de zeste van 1/4 limoen
  • citroenpeper naar smaak
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 1/2 eetlepel olijfolie extra vergine
  • snuif fleur de sel
  • 1/4 rode ui, gepeld en in heel fijne ringen gesneden
  • 2 handenvol jonge sla, gewassen en gedroogd
  • 1/2 avocado, gepeld en ontpit
  • 1 eetlepel ingelegde gember (sushi gember)
  • 1 eetlepel roze besjes
  • 1 mini bokaaltje parels van vijgensiroop
  • 8 appelkappertjes
Hoe gaan we te werk:
  • Haal de zalm uit de diepvriezer. Kort bevroren zalm kan je makkelijker in dunne plakjes snijden.
  • Snij de zalm in dunne plakjes en leg ze op een schaal naast elkaar.
  • Maak een marinade van limoensap, limoenzeste, citroenpeper, sjalot, olijfolie, fleur de sel en rode ui. 
  • Schud de marinade goed en giet ze over de zalm, zodat alle plakjes met marinade bedekt zijn. 
  • Bedek de zalm met plastic folie en zet die 2u in de koelkast om te trekken.
  • Bedek een mooi groot bord met de sla.
  • Leg de plakjes zalm dakpansgewijs in een cirkel op de sla.
  • Snij je avocado in heel fijne plakjes en waaier hem uit in het midden van het bord.
  • Leg de gemberplakjes op de avocado.
  • Strooi de roze besjes over de zalm.
  • Werk af met de vijgenparels en de appelkappertjes.
TIP:

Zorg dat je zalm heel vers is als je hem rauw marineert. De marinade "gaart" je zalm een klein beetje.
Als je geen vijgenparels vindt, kan je ook lompviseitjes gebruiken. Het brengt extra kleur en smaak in je bord.

Reacties