Haverbolletjes

Foto Cathy Van de Moortele
Ik hou van eenpersoonsbroodjes, type pistoleetjes of zachte bolletjes. Er hoeft geen snijmachine aan te pas te komen.
Mark Oppenneer uit Amerika, postte het recept voor deze zachte broodjes. Ik was er meteen weg van. Op zijn blog raadpleegde ik het recept en maakte er mijn eigen versie van. Deze broodjes zijn lekker zacht. Ik heb ze gebakken in mijn Emile Henry sauteuse, onder deksel. Voor herhaling vatbaar. En nog eens. En nog eens..

Wat hebben we nodig:
  • 275 gr water, lauwwarm
  • 30 gr gist
  • 30 gr honing, vloeibaar
  • 30 gr boter, op kamertemperatuur
  • 1 ei, losgeklopt
  • 55 gr havermout
  • 550 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 9 gr zout
  • extra havermout
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Voeg de honing, boter en het ei toe. Meng goed.
  • Stort de havermout en de bloem over de natte ingrediënten en laat de Kenwood 11 min kneden op lage snelheid. Voeg nog niet al de bloem toe. Het is mogelijk dat je ze niet allemaal nodig hebt.
  • Voeg tussendoor het zout toe.
  • Leg de deegbal in een lichtjes ingevette kom met deksel. Laat het deeg 45 min rijzen of tot het in volume verdubbeld is.
  • Vet je werkblad lichtjes in met olie.
  • Verdeel het deeg in 15 gelijke porties van 65 gr en laat ze even rusten, zodat de gluten kunnen ontspannen.
  • Maak van elke portie een mooi balletje. 
  • Rol elk balletje door extra havermout en leg ze in een goed ingevette vorm.
  • Dek de vorm af en laat de broodjes nog eens 45 min rijzen of tot ze in volume verdubbeld zijn.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 180°C (boven-onderwarmte).
  • Bak de broodjes 25 min of tot ze lichtbruin zijn.
  • Laat de broodjes afkoelen in de vorm.
TIP:

Suprème is een heel veelzijdige bloem. Ik bak er niet alleen cakes en taarten mee, maar ook zachte broden, faluchen, stokbrood en pistoleetjes. Dit is bloem die ik altijd in huis heb, net omdat ze zo veelzijdig is. Voor de Nederlandse volgers: patentbloem.

Ik heb de broodjes in de sauteuse met het deksel gebakken gedurende 25 min en dan nog eens 6 min zonder het deksel. In deze vorm passen 11 broodjes. De 4 resterende bolletjes heb ik ingevroren om later af te bakken.
's Nachts heb ik de broodjes gewoon in de sauteuse met deksel laten staan. 's Morgens waren ze nog heerlijk zacht en fluffy.
Dit zijn ideale broodjes om mee te geven in de lunchbox, daar ze mooi zacht blijven.


Reacties

Thank you Mark! I will make this recipe again. Your mom must have been a very special woman.