Blond begijntje

Foto Cathy Van de Moortele
Ik kon me niet meteen iets voorstellen bij een Begijntjes brood. Ik ken alleen de Begijntjes van Brugge? Deze bloemsoort komt van 't Magazijntje in Ham. Een eind uit mijn buurt, maar ik kreeg de bloem toegestuurd van een vriendin die net als ik, gek is op brood bakken. Het heeft even geduurd voor ik het brood gebakken heb, maar hallo! Wat een lekker brood is dit! Voor herhaling vatbaar.

Wat hebben we nodig:
  • 255 gr water
  • 15 gr verse gist
  • 500 gr Begijntje Blond
  • 8 gr zout
  • 15 gr broodverbeteraar (of 10 gr vetstof)
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood.
  • Breek de gist in het water en los de gist op in het water.
  • Stort de bloem over het water en meng.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden op lage snelheid en voeg ook het zout en de broodverbeteraar toe.
  • Doe de deegbal in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg 45 min rijzen.
  • Maak een batard van het deeg en leg die op de lichtjes bebloemde schaal van de broodbakbol van Emile Henry.
  • Bestuif het brood lichtjes met witte broodbloem en wrijf het open met je hand.
  • Zet de koepel over het brood en laat het brood 45 min rijzen. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Snij het brood in met een scherp lame mesje. Zet de koepel weer over het brood en schuif de broodbakbol voor 35 min in de oven.
  • Verwijder de koepel en laat het brood nog 8 min verder bakken.
TIP:

Ik gebruik graag broodverbeteraar in mijn broden. Het zorgt voor een krokante korst, zacht kruim en een langere houdbaarheid. Gebruik je liever geen broodverbeteraar? Gebruik dan vetstof, zoals boter of olie.

Reacties