Pittige rozemarijnaardappeltjes

Foto Cathy Van de Moortele
Dit moet één van mijn favoriete aardappelbereidingen zijn. Ik hou van gebakken aardappeltjes. Bij deze methode hoef je niet te vertrekken van koude, reeds gekookte aardappelen, maar gebruik je gewoon rauwe aardappelblokjes. Je kiest zelf hoe groot/klein je de blokjes wilt en welke kruiden je er bij doet. Vandaag laat ik jullie mee genieten van deze pittige rozemarijnsaardappeltjes.

Wat hebben we nodig:
  • 4 aardappelen, geschild en gewassen
  • 2 eetlepels ghee (geklaarde boter)
  • 1 tak rozemarijn, gestript en fijngesnipperd
  • 1 teen look, gepeld en uitgeknepen
  • 1 rood chilipepertje, ontpit en fijngesneden
  • peper van de molen
  • grof zout
Hoe gaan we te werk:
  • Snij de aardappelen in dikke plakken, even dik als de dikte van de blokjes die je voor ogen hebt.
  • Snij alle plakken in blokjes.
  • Was en droog de blokjes aardappel.
  • Laat een zware, gietijzeren pan goed warm worden.
  • Laat de ghee smelten in de pan.
  • Voeg de rozemarijn en de look toe en laat die even smaak afgeven, voor je de aardappelblokjes toevoegt.
  • Hou het vuur mediumwarm en kruid de aardappeltjes met chili, peper en zout.
  • Bak de aardappeltjes tot ze een mooi korstje hebben aan beide kanten en zet dan een deksel op het vuur, zodat ze mooi zacht worden van binnen.
TIP:

Om de blokjes te snijden, maak ik graag gebruik van mijn Kenwood Blokjesmaker. Je kan er ook een Nicer Dicer voor gebruiken of je snijdt ze met een scherp mes.
Ghee kan je kopen in de winkel, maar ik maak die graag zelf klaar. Het enige wat je er voor nodig hebt, is ongezouten roomboter.
Zorg dat de rozemarijn heel fijn gesnipperd is en dat je er niet teveel van gebruikt, om te vermijden dat je aardappeltjes een zeepsmaakje krijgen.
Lekker bij gegrild vlees.
Je kan de aardappeltjes uiteraard ook bakken in een andere vetstof. Ik gebruik hier graag ghee voor, omdat het heel warm kan worden zonder te verbranden.
Het chili pepertje brengt pit en kleur in deze aardappelbereiding. Je kiest er zelf voor of je de zaadjes er in laat of niet.

Reacties