Melkchocolademousse

Foto Cathy Van de Moortele
Een makkelijke, deze chocomousse, en met mijn favoriete Côte d'or melkchocolade. Ik ben nochtans geen grote chocolade-eter, maar dat belet me niet om andere mensen blij te maken met lekkere chocomousse.
Mijn nieuwe Kenwood Chef XL Titanium is in gebruik. De spatel die bij deze Kenwood zit, is ideaal voor het omspatelen van bv opgeklopte slagroom door chocolade. Perfecte chocomousse!

Wat hebben we nodig:
  • 100 ml halfvolle melk
  • 100 ml slagroom 40%
  • 2 eierdooiers, losgeklopt
  • 300 gr Côte d'or melkchocolade, gehakt
  • 300 ml slagroom 40%
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de melk met de slagroom in een steelpannetje en verwarm die tot net onder het kookpunt.
  • Zet het pannetje van het vuur en klop er de dooiers door.
  • Laat deze crème anglaise een beetje indikken op het vuur maar laat ze zeker niet te warm worden.
  • Doe de chocolade in een kom en hang er een fijne zeef boven.
  • Giet de crème anglaise door de zeef over de chocolade.
  • Laat even staan en neem dan de zeef weg.
  • Roer de chocolade glad.
  • Klop de slagroom halfstijf (mayonaisedikte) met de draadklopper.
  • Verwijder de draadklopper en bevestig de spatel.
  • Laat de Kenwood zachtjes draaien op stand minimum en giet de gesmolten chocolade door de vulopening.
  • Draai de chocomousse mooi glad en egaal.
  • Breng de chocomousse over in een mooie kom of breng hem over in een gesloten wegwerpspuitzak.
  • Laat de chocomousse 1 nachtje opstijven in de koelkast.
TIP:

Werk af met een toef slagroom en wat geconfijte sinaasappelschil.
Ik maak deze mousse graag klaar als ik eierdooiers op overschot heb. Is dat niet zo, vries je eiwitten dan in, in een gesloten potje voor later gebruik (bv voor schuimpjes).

Reacties