Je eigen Nutella

Foto Cathy Van de Moortele
Ik weet dat mijn schoonzusje hier heel erg dol op is: Nutella! Ik zie haar ogen al groter worden als ze er nog maar aan denkt. Misschien moet ik haar maar eens een potje zelfgemaakte Nutella mee geven?

Wat hebben we nodig:

  • 50 gr praliné pasta
  • 70 gr fondant chocolade, grof gehakt
  • 20 ml hazelnootolie
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de praliné pasta met de chocolade en de olie in een steelpannetje. 
  • Zet het pannetje op een laag vuurtje en laten alles mooi samensmelten.
  • Giet de Nutella in een glazen bokaaltje en laat hem opstijven.
  • Geniet!
TIP:

Praliné pasta koop ik bij het Bakkershuis in Gent, maar je kan hem ook zelf maken. Neem hiervoor 100 gr fijne griessuiker, die je verwarmt tot 110°C in een steelpan. Voeg 100 gr blanke hazelnoten toe en blijf roeren tot de suiker een mooie caramelkleur gekregen heeft. Giet de massa uit op een bakplaat bekleed met een silicone matje. Laat de praliné afkoelen en breek hem dan in stukken. Cutter de stukken fijn in je keukenrobot en blijf cutteren tot de hazelnoten hun olie vrijgeven en je een smeuïge pasta bekomt. Bewaar deze pasta in een gesloten pot. Na verloop van tijd komt er olie bovenaan op de pasta te staan. Roer de pasta om voor je hem weer gebruikt, zodat de olie zich weer vermengt met de pasta. Ik gebruik 20 ml van deze olie in mijn Nutella.

Reacties